sobota, 11 lutego 2017

Krzyżna Góra i Sokolik Duży - wizyta w Górach Sokolich

Przystanek w drodze w Karkonosze.

Mając w pamięci niedawny zimowy pobyt w Tatrach, chcąc choć częściowo przypomnieć sobie piękno ośnieżonych gór ruszamy w Sudety. Jest okres ferii, ciężko znaleźć nocleg w Karpaczu czy Szklarskiej Porębie za rozsądną cenę. Wybieramy za bazę wypadową Kamienną Górę. Ale za nim tam dojedziemy wstępujemy jeszcze w Góry Sokole. To niewielki masyw będący częścią Rudaw Janowickich. Swoją wędrówkę rozpoczynamy z Przełęczy Karpnickiej. Znajduje się tutaj parking, na którym możemy zostawić samochód i ruszyć na szlak.
Obieramy za swojego przewodnika szlak w kolorze niebieskim i zielonym - ich przebieg pokrywa się na odcinku, który chcemy przemierzyć. Pokonując niezauważalne przewyższenia dochodzimy do rozwidlenia szlaków Pod Trzema Koronami. Tutaj zaczyna się króciutkie, acz strome podejście do Schroniska PTTK Szwajcarka. Dodatkowym utrudnieniem jest dość spore oblodzenie na szlaku. Zakładamy podkładki antypoślizgowe, tzw. raczki i bezpiecznie wspinamy się na górę. Już po chwili naszym oczom ukazuje się nietypowy budynek.

To Schronisko PTTK Szwajcarka. Budynek został wybudowany w 1823 roku w stylu tyrolskim jako domek myśliwski. Później przekształcony na schronisko, dzierży dumnie miano najstarszego budynku w Polsce pełniącego obecnie funkcję schroniska. Ponadto "Szwajcarka" jest również jedynym w Sudetach schroniskiem wybudowanym całkowicie z drewna.

Po chwili odpoczynku w środku ruszyliśmy dalej. Przy schronisku rozpoczął się czarny szlak, który miał nas doprowadzić na pierwszy szczyt dzisiejszego dnia. Za jego znakami nieznacznie pod górę doszliśmy do Husyckich Skał. Tutaj odbiliśmy w lewo i rozpoczęliśmy wspinanie się. Szybko nabieraliśmy wysokości i wkrótce naszym oczom ukazał się krzyż. To oznaka, że zbliżaliśmy się do szczytu.

Krzyżna Góra o wysokości 654 m n.p.m. jest najwyższym wzniesieniem w Górach Sokolich. Na jej szczyt prowadzą wydrążone w skałach stopnie. Obecna nazwa góry wzięła się od żelaznego krzyża na jej szczycie. Roztacza się stąd dość rozległa panorama na całą okolicę.

Z Krzyżnej  Góry wróciliśmy na rozstaje szlaków przy Husyckich Skałach. Tam szlakiem czerwonym rozpoczęliśmy wędrówkę w kierunku drugiego szczytu Gór Sokolich. Drugiego dzisiaj i drugiego pod względem wysokości.
Sokolik (642 m n.p.m.) to szczyt, na którym spotkać można wiele grup skalnych oraz pojedynczych bloków skalnych. Najbardziej znanymi skałkami są Sokoliki, na które wspięliśmy się po specjalnie przygotowanych schodach. Znajduje się tutaj taras widokowy, z którego od razu dostrzegliśmy Krzyżną Górę. U stóp skałek znajduje się miejsce do odpoczynku - drewniane ławeczki i stoły.

Nasyceni widokami Gór Sokolich wróciliśmy przez Schronisko PTTK Szwajcarka na Przełęcz Karpnicką i wyjechaliśmy w dalszą trasę. Teraz mieliśmy w planie zdobycie jeszcze dwóch szczytów z Korony Sudetów Polskich. Zobaczcie już teraz TUTAJ jak nam poszło.