sobota, 11 lutego 2017

Grodna i Zadzierna - szczyty z Korony Sudetów Polskich

Dwa szczyty, dwa oblicza zimy.

Po krótkiej wizycie w Górach Sokolich pojechaliśmy w okolice Jeleniej Góry. A dokładnie do miejscowości Sosnówka. Przechodzi tędy żółty szlak turystyczny, który miał nas doprowadzić na pierwszy koronny szczyt. Niewielkie ilości śniegu, które spotkaliśmy już dzisiaj na Krzyżnej Górze i Sokoliku odeszły w niepamięć. Wędrując konsekwentnie pod górę, jednak bez znacznych przewyższeń, między bezlistnymi o tej porze roku drzewami spostrzegliśmy zamek. To znak, że zbliżaliśmy się do szczytu.

Grodna, szczyt o wysokości 506 m n.p.m. jest najwyższym wzniesieniem Kotliny Jeleniogórskiej i zaliczany jest tym samym do Korony Sudetów Polskich. Na szczycie znajdują się ruiny zamku księcia Henryka von Reuss.

Zrobiwszy pamiątkowe zdjęcie zeszliśmy z powrotem do Sosnówki. Przed nami droga na ostatni szczyt dzisiejszego dnia. Przejechaliśmy na południowy-wschód do miejscowości Paprotki, niedaleko Lubawki. Na parkingu usytuowanym nieopodal Stanicy pod Zadzierną pozostawiliśmy samochód i rozpoczęliśmy wędrówkę. Prowadził nas szlak w kolorze czerwonym. Początkowo szliśmy drogą między polami, by po chwili odbić w las. Przed wejściem natknęliśmy się na dość nietypowy znak.

Wydaje się oczywiste, aby nie śmiecić w lesie. Jednak nie dla wszystkich. Często przekonujemy się o tym napotykając tu i ówdzie m.in. butelki i puszki po piwie. Zastanawiające jest dla nas, że ktoś pokonał tyle trudu aby wnieść pełną i ciężką butelkę, czy puszkę, a pustej znieść już nie potrafi...
W lesie szybko zaczęliśmy nabierać wysokości. Wraz z nią zaczęły pojawiać się coraz piękniejsze okoliczności przyrody. Z czarnej i ponurej zimy weszliśmy w bajkową krainę bieli. I my w samym jej środku. Cudowne wrażenie!

Niczym się spostrzegliśmy, zachwyceni otaczającym nas pięknem, doszliśmy na Zadzierną. Nawet nie zauważyliśmy i nie odczuliśmy, że idziemy pod górę. Szczyt o wysokości 724 m n.p.m. jest najwyższym wzniesieniem Bramy Lubawskiej i należy do Korony Sudetów Polskich. Oznaczeniem szczytu jest kartka powieszona na drzewie.
Na Zadziernej znajduje się taras widokowy, skąd rozpościera się piękna panorama na całą okolicę. Dostrzegliśmy miejsce naszego startu, czyli niewielką miejscowość Paprotki oraz nieco na lewo, całkowicie pokryte śniegiem, Jezioro Bukowskie.

Ze szczytu Zadziernej zeszliśmy tą samą drogą do samochodu i ruszyliśmy na nocleg do Kamiennej Góry. Trzeba trochę odpocząć przed jutrzejszym długim dniem w Karkonoszach.