wtorek, 30 kwietnia 2013

Jaskinia Niedźwiedzia - Śnieżnik - z podziemi na najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika

Cudowna jaskinia i najwyższy szczyt Ziemi Kłodzkiej,
czyli dzień pełen atrakcji.

Z samego rana ruszamy z naszej kwatery w Kudowie-Zdroju w stronę Kletna. To niewielka miejscowość leżąca w Masywie Śnieżnika, znana przede wszystkim z Jaskini Niedźwiedzia. Jednak za nim do niej pojedziemy, na początek podjeżdżamy pod dawną Kopalnię Uranu, gdzie mamy zarezerwowane zwiedzanie z przewodnikiem. Podjeżdżamy pod wejście na zboczach Żmijowca w Masywie Śnieżnika i ruszamy w podziemia.

Z kopalni przejeżdżamy na parking w Kletnie, zostawiamy samochód i ruszamy na szlak. Na początek mamy do pokonania około 30-minutową asfaltową drogę prowadzącą do wejścia do Jaskini Niedźwiedzia.

Kupujemy, zarezerwowane wcześniej bilety, czekamy na przewodnika i ruszamy w podziemia. Jeszcze w holu zauważamy scenkę rodzajową z jaskiniowego życia zwierząt. Po wejściu do jaskini oniemieliśmy...

Tak cudownych nacieków jeszcze nie widzieliśmy!
Niestety nasza przygoda z jaskinią dobiegła końca. Ruszamy więc dalej, realizować drugi cel dzisiejszego dnia jakim jest najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika, drugi co do wysokości szczyt Sudetów Polskich - Śnieżnik o wysokości 1425 m n.p.m. Idziemy spod Jaskini Niedźwiedzia żółtym szlakiem i dochodzimy do Schroniska PTTK "Na Śnieżniku". Wbrew nazwie obiekt leży na wysokości 1213 m n.p.m. i do faktycznego szczytu Śnieżnika pozostaje około 40 minut marszu. Więc idziemy dalej...

Przy Schronisku "Na Śnieżniku" odbiliśmy na zielony szlak. Po przejściu około 10 minut wróciła zima... na szlaku zalegał jeszcze nieroztopiony, bardzo śliski śnieg. Dodatkowo zaczęła nachodzić mgła. Zaczęliśmy się obawiać, że atrakcyjnych widoków możemy dzisiaj nie mieć. Niestety nasze przypuszczenia się sprawdziły. Im wyżej tym mgła stawała się gęstsza.

Po zdobyciu najwyższego szczytu Masywu Śnieżnika, szczęśliwi rozpoczęliśmy powrotną wędrówkę przez Schronisko "Na Śnieżniku" i dalej żółtym szlakiem do Kletna. Pozostał w nas jednak niedosyt braku widoków. Postanawiamy, że wrócimy tu w nieco lepszej pogodzie!
Wracamy do Kudowy-Zdroju. Mamy jeszcze trochę sił więc po drodze wstępujemy do Lądka-Zdroju. Tu odwiedzamy przepięknie zdobiony budynek Zakładu Przyrodoleczniczego Zdrój Wojciech.

Wizytą w Lądku-Zdroju kończymy dzisiejszy pełen atrakcji dzień. Zmęczeni wracamy do naszej kwatery na zasłużony odpoczynek.