sobota, 26 kwietnia 2014

Berlin - druga wizyta w mieście (Niemcy)

Jednodniowy wypad do stolicy Niemiec.

Podczas naszej pierwszej wizyty w niemieckiej stolicy w 2010 roku poznaliśmy podstawowe zabytki miasta. Berlin na tyle nam się spodobał, że dzisiaj wracamy do niego.
Tak jak za pierwszym razem, samochodem dojeżdżamy na parking Park&Ride Wuhletal. Tu zakupujemy bilet komunikacji miejskiej i przesiadamy się na kolej miejską. Dojeżdżamy do centrum Berlina, do stacji Alexanderplatz.
Alexanderplatz to jeden z głównych placów niemieckiej stolicy. Góruje nad nim Berlińska Wieża Telewizyjna. Wysoka na 368 metrów jest najwyższym budynkiem w całych Niemczech i czwartym pod względem wysokości wolnostojącym obiektem w Europie. Na 203 metrze wieży, w specjalnej kuli, urządzono restaurację z tarasem widokowym.

Pod wieżę dochodzimy jeszcze przed czasem jej otwarcia, a już przed drzwiami stoi spora kolejka. Ustawiamy się w „ogonku”. Punktualnie o godzinie 9 drzwi się otwierają i rozpoczyna się sprzedaż biletów. Na szczęście obsługa kolejnych klientów przebiega bardzo sprawnie i po niedługim oczekiwaniu zakupujemy bilety i wjeżdżamy windą na górę.
Przez szyby punktu widokowego mamy wspaniałą panoramę całego Berlina. Pod nami odnajdujemy Czerwony Ratusz i Berlińską Katedrę na Wyspie Muzeów.

Po prawej od katedry widoczne są gmachy muzeów na Wyspie Muzeów.

W oddali dostrzegamy słynną Bramę Brandenburską.

Wspaniałe doświadczenie móc oglądać miasto z tak wysoka.
Obeszliśmy cały taras dookoła, obejrzeliśmy cały Berlin. Zjeżdżamy z powrotem na dół i przechodzimy ponownie na Alexanderplatz.
Jednym z symboli placu jest Zegar czasu światowego Urania. Wskazuje on aktualny czas we wszystkich 24 strefach czasowych naszego globu.

Z Alexanderplatz idziemy do Czerwonego Ratusza. Ten wybudowany w II połowie XIX wieku budynek jest siedzibą burmistrza Berlina. Nazwa wywodzi się oczywiście od koloru ratusza, który wykonany jest z czerwonej cegły.
Spod ratusza spoglądamy na kulę na wieży. To z niej oglądaliśmy ten budynek z góry.

W niedalekim sąsiedztwie Czerwonego Ratusza znajduje się Fontanna Neptuna.

Przechodzimy na Wyspę Muzeów. To jeden z najważniejszych na świecie kompleksów muzealnych. Gromadzi najcenniejsze zbiory archeologiczne oraz wielkie dzieła sztuki.
Zanim trafimy do muzeów, spoglądamy najpierw na znajdującą się również na Wyspie Muzeów, Berlińską Katedrę. Świątynia wybudowana została na przełomie XIX i XX wieku, mocno ucierpiała w trakcie II wojny światowej. Późno rozpoczęta odbudowa została zakończona dopiero w 1993 roku !!! Aktualnie to główny kościół Niemiec, w którym odbywają się wszystkie obrzędy związane z uroczystościami państwowymi.

Ruszamy w kierunku muzeów. Z daleka widoczne są budynki Starej Galerii Narodowej i Starego Muzeum. Naszym celem na dzisiaj jest jednak Muzeum Egipskie. Na ekspozycjach zgromadzono wiele zabytków z czasów starożytnego Egiptu, jak np. posążki, fragmenty malowideł, sarkofagi czy wazy.

Największą atrakcją jest jednak popiersie egipskiej królowej Nefretete. Niesamowicie realistycznie wykonane urzeka naturalnością i intensywnością barw.

Opuszczamy Wyspę Muzeów i jedną z głównych arterii miasta, ulicą Unter den Linden idziemy w kierunku zachodnim. Dochodzimy do symbolu miasta – Bramy Brandenburskiej. Ta wsparta na sześciu kolumnach brama, szeroka na 65,5 metra przy 26 metrach wysokości powstała pod koniec XVIII wieku. Jej zwieńczeniem jest pomnik kwadrygi, czyli dwukołowego wozu rzymskiego zaprzężonego w cztery konie, powożonej przez uskrzydloną boginię zwycięstwa – Wiktorię. Uważana jest za symbol Wolności i Pokoju.

Przechodzimy przez Bramę Brandenburską i udajemy się do, leżącego po prawej od niej, budynku Reichstagu. To siedziba Bundestagu, czyli niemieckiego parlamentu. Możliwe jest wejście na przeszkloną kopułę budynku, jednak dzisiaj tam nie idziemy, widzieliśmy Berlin z góry z Wieży Telewizyjnej. Zajrzymy tu przy innej okazji.

Przejeżdżamy nieco w północne rejony miasta, gdzie wzdłuż ulicy Bernauer Strasse znajduje się pozostałość po słynnym Murze Berlińskim, który od 13 sierpnia 1961 do 9 listopada 1989 oddzielał Berlin Zachodni od Berlina Wschodniego.

Wracamy do centrum miasta. Udajemy się do największego terenu zielonego w Berlinie. Pośrodku Parku Großer Tiergarten, na środku ronda, znajduje się Kolumna Zwycięstwa. Wybudowana w II połowie XIX wieku upamiętnia wygrane przez Prusy wojny z Danią, Austrią i Francją. Na szczycie umieszczono boginię zwycięstwa Nike. Wewnątrz kolumny znajdują się schody, którymi można wejść na taras widokowy na jej szczycie. Ale to również innym razem.

Spod Kolumny Zwycięstwa mamy w linii prostej widok na Bramę Brandenburską i Czerwony Ratusz w oddali. Po lewej zza drzew parku wyłania się Wieża Telewizyjna.

Z Parku Großer Tiergarten udajemy się jeszcze dalej w zachodnie rejony miasta. Dojeżdżamy pod Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma. Wybudowano go pod koniec XIX wieku na polecenie cesarza Wilhelma II, który chciał tym sposobem upamiętnić swojego dziadka Wilhelma I. Monumentalna świątynia, pięknie zdobiona wewnątrz, składała się z 5 wież, a najwyższa z nich mierząca 113 metrów, była najwyższym obiektem w mieście.
Kościół uległ zniszczeniu w wyniku bombardowań w trakcie II wojny światowej. Po zakończeniu wojny zadecydowano o pozostawieniu resztki wieży, a obok postawiono nowy, szklany kościół o niebieskiej poświacie wewnątrz.
O jego świetności przypominają dzisiaj jedynie fotografie.

Pozostała zniszczona wieża, obok której postawiono nowy kościół.

Wracamy ku centrum Berlina. Nieco na południe od Bramy Brandenburskiej udajemy się jeszcze na Plac Poczdamski. Znajduje się na nim Sony Center, kompleks handlowy wybudowany przez firmę Sony, zakryty charakterystyczną, nowoczesną kopułą. Spotkanie z nowoczesną architekturą miasta na koniec zwiedzania.

Z Placu Poczdamskiego wracamy na parking Wuhletal do samochodu i udajemy się w drogę powrotną do Polski.
Nie wiemy co jest w tym mieście, ale ma w sobie jakiś magnes, którym przyciąga do siebie. Berlin po prostu bardzo nam się podoba. A podróżowanie po nim na pewno ułatwia rozbudowana i perfekcyjnie działająca komunikacja publiczna.