czwartek, 3 czerwca 2010

Międzyrzecki Rejon Umocniony (MRU) - Łagów

Odkrywamy tajemnice II wojny światowej.

Dzisiaj mamy święto Bożego Ciała, dzień wolny od pracy. Z tej okazji wybieramy się na zachód Polski, do województwa lubuskiego. Naszym celem jest niewielka miejscowość Pniewo, w której znajduje się jedno z wejść do olbrzymiego systemu obronnego znanego pod nazwą Międzyrzecki Rejon Umocniony, w skrócie MRU.
MRU to podziemne fortyfikacje betonowe stworzone przez Niemców w latach 1934 – 1944, których celem była obrona wschodnich granic ówczesnej III Rzeszy. System składał się z 3 części: północnej, centralnej i południowej. Całkowita długość podziemnych korytarzy szacowana jest na około 35 km.
Miejscowość Pniewo, do której przyjechaliśmy, należy do centralnego systemu MRU, który był najsilniej ufortyfikowany. Na wstępnie zwiedzania możemy zapoznać się ze schematem centralnej części umocnień.

Po wstępie w budynku muzealnym, za przewodnikiem, ruszamy w podziemia MRU. Przez niskie, ale masywne i ciężkie drzwi, których strzeże dodatkowo uzbrojony żołnierz dostajemy się do wnętrza.

W kolejnych pomieszczeniach zainscenizowano życie żołnierzy niemieckich w podziemnym świecie.

Podziemia Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego znajdowały się na tyle głęboko, że konieczne było budowanie potężnych schodów. Były na tyle rozległe, że wybudowano nawet tory do podziemnego transportu kolejowego.

Wychodzimy na powierzchnię. Tu dodatkową ochronę przed wrogimi wojskami stanowiły tak zwane „zęby smoka”. Te betonowe zapory ułożone w kilku rzędach były zaporą przeciwczołgową.

Kontakt wzrokowy z aktualną sytuacją na powierzchni i możliwość ewentualnej obrony umożliwiały specjalne kopuły - schrony bojowe, zwane Panzerwerkami.

Na terenie obiektu zlokalizowano również kilka eksponatów pojazdów bojowych.

Zakończyliśmy zwiedzanie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego, udajemy się teraz 20 km jeszcze dalej na zachód do uroczej miejscowości Łagów. Byliśmy tu zimą 2009 roku, zobaczymy jak zlokalizowana pięknie pomiędzy dwoma jeziorami miejscowość prezentuje się latem. Na początek udajemy się na pomost nad Jeziorem Trześniowskim. Tu mamy chwilę odpoczynku.

Następnie wchodzimy na usytuowany między dwoma jeziorami Zamek Joannitów z XIV wieku.

Dostępu do łagowskiego zamku broniły dwie bramy: ceglana Brama Polska oraz ceglano-szachulcowa Brama Marchijska. Przechodzimy specjalnie wytyczonym w Bramie Marchijskiej tunelem dla ludzi nad Jezioro Łagowskie, skąd mamy przepiękny widoki na zamek.

Wizytą w pięknym Łagowie kończymy dzisiejszy objazd i wracamy do Poznania.