sobota, 2 maja 2015

Wielka Sowa - najwyższy szczyt Gór Sowich

Po zdobyciu Ślęży wchodzimy na kolejny koronny szczyt.

Z miejscowości Sobótka, z której szliśmy na Ślężę, przejechaliśmy w Góry Sowie, a dokładniej na Przełęcz Sokoła, między miejscowościami Rzeczka i Sokolec. Samochód zostawiamy na parkingu i wyruszamy czerwonym szlakiem w kierunku najwyższego szczytu tych gór. Już na samym początku robi się stromo. Krótkie podejście do pierwszego schroniska na trasie to ponad 100 metrów różnicy poziomów. Wstępujemy na chwilę odwiedzić Schronisko Orzeł i już ruszamy dalej osiągając po chwili Pomnik Wiesena. Carl Wiesen był przedsiębiorcą z leżącego nieopodal Walimia i zawdzięczamy mu rozpowszechnienie turystyki w Górach Sowich.

Spod Kamienia Wiesena od szczytu dzieli nas około 35 minut marszu. Szlak nie jest tak stromy jak na początku. Szybko i sprawnie pokonujemy niewielkie przewyższenia osiągając ostatecznie wysokość 1015 m n.p.m. - to szczyt Wielkiej Sowy. Po drodze mijamy jeszcze drugie ze schronisk o ptasiej nazwie - Schronisko Sowa. Jednak do niego postanawiamy wstąpić w drodze powrotnej.

Na szczycie, podobnie jak na Ślęży przygotowane są miejsca piknikowe. Centralnym jej punktem jest oczywiście wieża widokowa. Przed wieżą postanowiono drewnianą rzeźbę sowy, patronki tutejszych gór. Jednak skąd pochodzi nazwa tych gór dokładnie nie wiadomo. Nie mniej żadna z wersji nie mówi o pochodzeniu nazwy od sowy. Najprawdopodobniej nazwa gór powstała z dawnych przekształceń językowych jeszcze z języka niemieckiego.
Wielka Sowa - 1015 m n.p.m. - to najwyższy szczyt Gór Sowich i jeden ze szczytów Korony Gór Polski, Korony Sudetów i Korony Ziemi Kłodzkiej. Czym byłoby zdobycie szczytu bez wejścia na wieżę? A widoki wspaniałe. Od razu zauważamy Ślężę, na której jeszcze kilka godzin temu byliśmy, o czym możecie przeczytać TUTAJ.

Droga powrotna ze szczytu prowadzi tym samym szlakiem, którym przyszliśmy. Zgodnie z planem wstępujemy jeszcze do Schroniska Sowa. Dalej już tylko na parking na Przełęcz Sokoła i powrót do domu. Dosyć wrażeń jak na jeden dzień.