sobota, 10 grudnia 2016

Gniezno - Pierwsza stolica Polski

Sięgamy ku początkom państwa polskiego.

Dzisiejszy dzień planujemy spędzić w pierwszej stolicy Polski. Jedziemy do Gniezna. Z Poznania udajemy się na drogę szybkiego ruchu S5, którą szybko i bezkolizyjnie dojeżdżamy prawie bezpośrednio do celu.
Prawie, gdyż po drodze zatrzymujemy się tuż przed Gnieznem, w niewielkiej miejscowości Łubowo. Znajduje się tutaj drewniany kościół św. Mikołaja, który chcemy odwiedzić. Niestety drzwi są zamknięte i nie mamy możliwości wejścia do środka, możemy za to zobaczyć piękną budowlę z zewnątrz. Ten w pełni drewniany kościół pochodzi aż z 1660 roku.

Niebawem ruszamy dalej już bezpośrednio do centrum Gniezna. Samochód zostawiamy na parkingu przy ulicy św. Jana, nieopodal Doliny Pojednania i idziemy na spacer po mieście.
Przy ulicy św. Jana znajduje się Kościół św. Jana Chrzciciela. Nie mamy możliwości wejścia do środka, oglądamy budynek zewnątrz.

Tuż za kościołem wspinamy się po schodach w kierunku Doliny Pojednania. Z góry mamy piękny widok zarówno na Kościół św. Jana Chrzciciela, jak i na gnieźnieńską katedrę, zlokalizowaną po drugiej stronie doliny. Schodzimy na dół.

Dolina Pojednania, w której się aktualnie znajdujemy, to park w centrum Gniezna wytyczony w miejscu dawnej granicy miasta z Grzybowem.
Z okazji 1000-lecia Zjazdu Gnieźnieńskiego w roku 2000, przywódcy 5 państw europejskich Miloš Zeman z Czech, Gerhard Schröder z Niemiec, Jerzy Buzek z Polski, Mikuláš Dzurinda ze Słowacji i Viktor Orbán z Węgier posadzili w dolinie pamiątkowe dęby.

Wychodzimy z Doliny pojednania po schodach ku ulicy Franciszkańskiej.
Odwiedzamy Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ten należący do Franciszkanów obiekt pochodzi aż z XIII wieku. Wchodzimy do środka.

Przechodzimy przez Rynek, na którym trwa jarmark świąteczny i ulicą Farną dochodzimy do Kościoła Świętej Trójcy.

Wracamy na Rynek pooglądać świąteczne stragany. Zauważamy ułożone w półkolu herby miast polskich, a wśród nich odnajdujemy Poznań.

Z Rynku ulicą Tumską wędrujemy już w kierunku katedry gnieźnieńskiej.

Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny usytuowana jest na Wzgórzu Lecha. To jedno z najważniejszych miejsc w historii Polski. Pierwszy kościół wybudowano na wzgórzu już za panowania Mieszka I. Tu koronowanych było pięciu królów Polski, między innymi Bolesław Chrobry w 1025 roku, czy Przemysł II w 1295 roku. Katedra jest również miejscem pochówku św. Wojciecha, głównego patrona Polski, przez co nazywana jest również Sanktuarium św. Wojciecha.
Przed bazyliką znajduje się pomnik pierwszego króla, który został w niej koronowany i jednocześnie pierwszego koronowanego króla Polski, Bolesława Chrobrego.

Zanim wejdziemy do środka katedry, udajemy się do jednego z jej bocznych wejść, aby obejrzeć słynne Drzwi Gnieźnieńskie.
Dokładna data ich powstania nie jest znana, wiadomo, że pochodzą z XIII wieku i aktualnie są najcenniejszym zabytkiem sztuki romańskiej w Polsce. Na obu skrzydłach drzwi przedstawione są sceny z życia św. Wojciecha.

Wchodzimy do katedry i udajemy się w kierunku prezbiterium. Znajduje się tutaj relikwiarz, w którym przechowywane są doczesne szczątki św. Wojciecha.

Wizytą w katedrze kończymy zwiedzanie centrum miasta. Wracamy do samochodu i przejeżdżamy nieopodal do Muzeum Początków Państwa Polskiego.
Muzealne ekspozycje przestawiają narzędzia pracy, zbroje i rzeczy codziennego użytku, które wykorzystywali ludzie na terenie Polski pierwszych Piastów.

Liczne makiety prezentują rozwój miast piastowskiej Polski.

Tu również możemy zobaczyć insygnia królewskie Kazimierza Wielkiego.

Na ostatnim piętrze muzeum trafiliśmy na niezwykłą wystawę czasową "Wystawa zabawek - od średniowiecznych, aż po współczesne” 😄.

Czas szybko płynie, na zewnątrz zrobiło się już zupełnie ciemno. Czas wracać do domu. Opuszczamy mury muzeum i ruszamy w drogę powrotną do Poznania.