poniedziałek, 19 sierpnia 2019

Torfowisko pod Zieleńcem – Zielony Garb (Polska, Czechy)

Zdobywamy Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej - DZIEŃ 5

Dzisiaj ostatni dzień naszego pobytu na Ziemi Kłodzkiej. Z samego rana pakujemy bagaże, wymeldowujemy się z kwatery w Stroniu Śląskim i ruszamy na ostatni dzień wędrowania. Przejeżdżamy w kierunku zachodnim na parking pod Torfowiskiem pod Zieleńcem. Przebiega tędy zielony szlak pieszy, za którego znakami chcemy rozpocząć krótką wycieczkę.
Zostawiamy na parkingu samochód i rozpoczynamy wędrówkę. Początkowo dość stromo pod górę szybko osiągamy szeroką żwirową drogę. Wkraczamy na teren Rezerwatu Przyrody Torfowisko pod Zieleńcem.

W miejscu gdzie znajduje się tablica informacyjna ze zdjęciem Torfika, w lewo odbija drewniana kładka, którą dochodzimy do wieży widokowej. Wchodzimy na górę.

Niestety widoki nie powalają. Wokół tylko las, zza którego na zachodzie wyłania się Zieleniec.

Niemniej stwierdzić należy, iż zdobyliśmy szczyt Torfowiska pod Zieleńcem o wysokości 756 m n.p.m. Co nas cieszy w tym fakcie najbardziej, to jest to ostatni szczyt z listy Wież Widokowych Ziemi Kłodzkiej. Udało nam się zaliczyć kolejny projekt 💪😀.
Schodzimy na parking tą samą drogą i ruszamy dalej. Przejeżdżamy do widocznego z wieży Zieleńca. Co nas mniej cieszy to fakt, iż zaczyna padać deszcz.
Zatrzymujemy się na parkingu Pod Hutniczą Kopą. Czekamy jeszcze chwilę na ustanie opadu. Ciemne chmury przechodzą, deszcz przestaje padać, decydujemy się na dalsze wędrowanie. Niebieskim szlakiem rozpoczynamy wchodzenie w kierunku granicy polsko-czeskiej, którą osiągamy po około 40 minutach. Jeszcze kawałek wędrujemy wzdłuż słupków granicznych, aż dochodzimy do Masarykovej Chaty, położonego po czeskiej stronie schroniska. Krótka wizyta w środku i nie tracąc czasu ruszamy dalej.

Wędrówkę kontynuujemy granicznym szlakiem koloru czerwonego. To on po około 10 minutach doprowadza nas na szczyt Serlicha o wysokości 1027 m n.p.m. Szczyt po stronie czeskiej, nie zalicza się do Tysięczników Ziemi Kłodzkiej.

Szlak czerwony stopniowo oddala się od granicy na stronę czeską. My wędrujemy na polski szczyt Zielony Garb. Stąd kawałek za Bukačką, w miejscu, w którym szlak czerwony odbija w lewo znajdując się najbliżej granicy, przechodzimy kilka metrów przez las i wychodzimy na pasie granicznym. Ten doprowadza nas na szczyt Zielony Garb o wysokości 1026 m n.p.m.

Droga powrotna to wędrówka wzdłuż granicy. Nie decydujemy się wrócić na szlak czerwony, a idąc wzdłuż słupków granicznych dochodzimy do zimowych wyciągów dla narciarzy na wysokości Zieleńca. Tu schodzimy na dół. Jeszcze krótka wędrówka na parking Pod Hutniczą Kopą i tym samym zamykamy koło, które pokazuje nam GPS w naszych telefonach. Tymczasem z nieba zaczyna padać na początku delikatnie, później już zdecydowanie mocniej, deszcz.

To już koniec naszego wędrowania podczas tego sierpniowego wyjazdu. Chcemy przed drogą coś jeszcze zjeść… i tu zaczyna się problem. Dzisiaj jest poniedziałek, minął sierpniowy długi weekend i wszystko w Zieleńcu jest po prostu zamknięte. Miasto wymarło 😕.
Ostatecznie dojeżdżamy do Schroniska Orlica, w którym znajdujemy coś do zjedzenia. Fakt, że menu nie jest za bogate, na szczęście udaje nam się coś wybrać. Stwierdzamy, że jesteśmy tu chyba drugimi gośćmi dzisiaj, gdyż w miejscu zwrotu naczyń stoją tylko dwa talerzyki po śniadaniu. Pani rozświetla kuchnię i szybko przygotowuje nam zamówione dania.
Przy okazji podbijamy nasze książeczki GOT, dość nietypową, schroniskową pieczątką.

Posileni ruszamy w drogę powrotną do Poznania. To był dla nas dość męczący wyjazd, ale nagrodzony zdobytymi wieloma szczytami należącymi do Tysięczników Ziemi Kłodzkiej oraz zakończeniem zdobywania Wież Widokowych Ziemi Kłodzkiej.
Stwierdzamy, że tak naprawdę pozostało nam już tylko 5 szczytów ponad tysiąc metrowych do zdobycia w Kotlinie Kłodzkiej. Mamy nadzieję jeszcze w tym roku je zdobyć 😉.