poniedziałek, 15 sierpnia 2016

Jagodna i Orlica - dwa szczyty z Korony Gór Polski

Przed powrotem do domu wędrujemy jeszcze po Górach Bystrzyckich i Orlickich.

Ostatniego dnia długiego sierpniowego weekendu opuszczamy naszą kwaterę w Stroniu Śląskim i jedziemy tym razem na wschód Kotliny Kłodzkiej w kierunku Bystrzycy Kłodzkiej. Za nią kierujemy się do miejscowości Spalona, a dokładnie na Przełęcz Spalona. Znajduje się tutaj Schronisko PTTK Jagodna, przy którym na parkingu zostawiamy samochód. Ruszamy za znakami szlaku niebieskiego w szeroką, żwirową drogę. Pokonując niewielkie przewyższenia, spostrzegając niekiedy między drzewami panoramę na Masyw Śnieżnika dochodzimy na najwyższy szczyt Gór Bystrzyckich.

Jesteśmy na Jagodnej - 977 m n.p.m. Przez szczyt przebiega żwirowa droga, którą wędrowaliśmy spod samego schroniska. Znajduje się na nim ambona z tabliczką z nazwą szczytu i jego wysokością. Turyści zaczęli znosić również kamienie - powstała już spora ich kupka.

Z Jagodnej brak jakichkolwiek widoków, szczyt jest całkowicie zalesiony. Wracamy więc tą samą drogą z powrotem do schroniska na Przełęczy Spalonej. Wstępujemy tam na pyszny koktajl jagodowy 😋.
Posileni wyjeżdżamy do ostatniego celu, którym są Duszniki-Zdrój Zieleniec. Zatrzymujemy się przy Schronisku Orlica i wstępujemy na chwilę do środka przybić pieczątkę.
Podjeżdżamy kawałek dalej na niewielki parking przy Kamieniu Rubartscha. To pomnik poświęcony Heinrichowi Rubartschowi, który był pionierem turystyki w tym rejonie.

Idziemy szlakiem zielonym na Rozdroże pod Orlicą. To około 40-minutowy spacer z niewielkimi przewyższeniami. Tutaj opuszczamy szlak i dalej bez szlaku, wydeptaną ścieżką wśród jagód docieramy po około 10 minutach na najwyższy szczyt Gór Orlickich, którym jest Orlica - 1084 m n.p.m. Na szczycie oprócz szlakowskazu z tabliczką z jego nazwą i wysokością znajduje się również kamienny pomnik. To na cześć wizyty na szczycie Fryderyka Chopina, cesarza Józefa II i jednego z prezydentów USA Johna Quincy Adamsa.

Wracamy z Orlicy tą samą drogą do samochodu i wyruszamy w drogę powrotną do domu. Weekend dobiega końca, tym samym nasza górska przygoda również. Po drodze wstępujemy jeszcze na obiad do Smażalni Pstrąga na pysznego, aromatycznego, świeżo złowionego pstrąga. Należy zjechać w dół na parking mniej więcej naprzeciw OW Jagienka. Naprawdę polecamy!