niedziela, 21 marca 2021

Gościniec Perła Zachodu w Siedlęcinie

W Borowym Jarze.

Nadeszła długo oczekiwana wiosna. Na razie widać ją jedynie w kalendarzu, gdyż pogoda dzisiaj póki co bardziej jesienna. Od rana duże zachmurzenie i raz mocniej, raz delikatniej padający deszcz. W planach na dzień dzisiejszy mieliśmy wizytę w Rudawach Janowickich. Jednak ze względu na otaczającą nas aurę zmieniamy plany i udajemy się na spacer do Borowego Jaru.
Samochodem podjeżdżamy na znany nam już parking pod Wzgórzem Krzywoustego. Parkowaliśmy tu latem 2020 roku, kiedy to wspinaliśmy się na znajdującą się na wzgórzu wieżę widokową zwaną Grzybkiem. Dzisiaj jednak nie wieża jest naszym celem, a szlak żółty wiodący wzdłuż rzeki Bóbr.

Szlak żółty, za którego wskazaniami rozpoczynamy wędrówkę, wiedzie wyasfaltowaną drogą pieszo-rowerową im. Mariana Południkiewicza. Tym szlakiem, nazwanym na cześć lokalnego lekarza, kierownika przychodni sportowej w Jeleniej Górze, zamierzamy dojść do pięknie położonego na skarpie Gościńca "Perła Zachodu". Ruszamy!

O ile na początku czysty asfalt był wygodny i bezpieczny, o tyle z biegiem metrów zaczyna pojawiać się na nim coraz więcej lodu i błota pośniegowego. Zaczynamy coraz uważniej stawiać każdy krok.
Dochodzimy pod wiadukt kolejowy. Niegdyś był to bardzo ważny element linii kolejowej łączącej Jelenią Górę ze Zgorzelcem i Berlinem.

Około 300 metrów za wiaduktem dochodzimy do Cudownego Źródełka, którego wody wypływają z Góry Kaplicznej. Według legendy przy źródełku odbywały się dawniej "Sądy Boże", podczas których osądzano rycerzy i czarownice.

Wędrujemy dalej szlakiem żółtym. Po prawej towarzyszą nam niezmiennie wody rzeki Bóbr. Po lewej natomiast dochodzimy do pozostałości po murach dawnej papierni.

Kolejną atrakcją jest sztuczna wyspa, na której prezentowane są zabytkowe turbiny wodne.

Za sztuczną wyspą asfaltowa droga zmienia nam się w wyłożoną kamieniami ścieżkę, malowniczo biegnącą nad przepaścistą skarpą opadającą do Bobru.

Ostatecznie dochodzimy do Gościńca "Perła Zachodu", malowniczo położonego na wysokiej skarpie nad Jeziorem Modrym. Znajdująca się przy Gościńcu wieża widokowa zaliczana jest do listy Wież widokowych gór i pogórzy. Do naszej kolekcji zdobyliśmy ją już w lipcu 2020 roku
Przybijamy pamiątkowe pieczątki w naszych książeczkach GOT i robimy dłuższą przerwę obiadową. Niestety deszcz coraz bardziej przybiera na intensywności.

Posileni ruszamy w dalszą drogę. Na początek schodzimy ostrożnie po pokrytych lodem schodach na most nad Jeziorem Modrym. Z tego miejsca doskonale widać wysoką skarpę, na której wybudowano na początku XX wieku schronisko.

Przekraczamy mostem Jezioro Modre i drugim brzegiem rzeki Bóbr rozpoczynamy powrotną wędrówkę do Jeleniej Góry.

Dochodzimy do znanego nam już mostu kolejowego, a to oznacza, że zbliżamy się do mety. Leśna ścieżka prowadząca wzdłuż Bobru wyprowadza nas na szerokiej żwirowej "Jeleniogórskiej Promenadzie Bobru". Z lewej mijamy oczyszczalnię ścieków.

Tuż za oczyszczalnią ścieków dochodzimy do asfaltowej drogi z mostem, którym wracamy na lewy brzeg rzeki Bóbr. W oddali dostrzegamy charakterystyczny Grzybek, czyli wieżę widokową na Wzgórzu Krzywoustego. Ruszamy w jej kierunku i ostatecznie przez most nad rzeką Kamienną dochodzimy na parking, gdzie zostawiliśmy samochód. Trochę mokrzy od momentami intensywnego deszczu wracamy do naszej jeleniogórskiej kwatery na odpoczynek i suszenie 😉.