czwartek, 10 października 2013

Dolina Strążyska - Dolina Ku Dziurze - Wielka Krokiew

Wędrówka szlakiem równoległym do Tatr,
czyli spacer Drogą pod Reglami.

Nasz spacer rozpoczynamy u wejścia do Doliny Strążyskiej. Zostawiamy samochód na parkingu i ruszamy na szlak.
Dolina Strążyska jest jedną z krótszych dolin tatrzańskich, a jej przejście do Polany Strążyskiej zajmuje około 40 minut.
Polana Strążyska położona jest na równi o średniej wysokości 1040 m n.p.m. Mamy stąd piękny widok na Giewont. Ogrzać i posilić można się w Herbaciarni "Parzenica".

Na Polanie Strążyskiej rozpoczyna się króciutki, żółty szlak prowadzący do Wodospadu Siklawica. Na dojście do wodospadu potrzeba około 10 minut. Przy wejściu na szlak żółty odwracamy się jeszcze na chwilę i naszym oczom ukazuje się piękne oblicze tej jesieni.

Wodospad Siklawica spada dwuetapowo, z dwóch półek skalnych, a całkowita jego wysokość wynosi 23 metry. Warto było podejść ten kawałek!
Wracamy Doliną Strążyską do miejsca startu, przez które przebiega czarny szlak, zwany Drogą pod Reglami. Ruszamy nim w prawo do kolejnej z dolin mającej tu swoje odejście.
Po około 5 minutach marszu odbijamy na niebieski szlak prowadzący Doliną ku Dziurze. Jest ona jeszcze krótsza niż Dolina Strążyska, a jej przejście w jedną stronę zajmuje około 25 minut. Swą nazwę wzięła od Jaskini Dziura (1048 m n.p.m.), do której zmierzamy.

Z Jaskini Dziura wracamy doliną z powrotem do Drogi pod Reglami i ponownie odbijamy w prawo, kierując się ku skoczni narciarskiej Wielka Krokiew. Po drodze na tle wzniesienia Gubałówki mijamy wypas owiec. Oj jest tu głośno, słychać tylko "meee", a w odpowiedzi "beee". Idąc dalej minęliśmy jeszcze odejście żółtego szlaku prowadzącego Doliną Białego do Ścieżki nad Reglami i doszliśmy do skoczni.

Szybki zakup biletów, wjazd wyciągiem i już jesteśmy na szczycie skoczni. Widok piękny, całe Zakopane jak na dłoni, ale zjechać to byśmy się nie odważyli.

Po zjechaniu ze szczytu skoczni kierujemy się w drogę powrotną na parking u wejścia do Doliny Strążyskiej. Wracamy również Drogą pod Reglami i słyszymy znowu te same opowieści...