sobota, 5 sierpnia 2017

Wysoka Kopa i Wodospad Szklarki

Drugie podejście na najwyższy szczyt Gór Izerskich. Tym razem latem.

Po nieudanym zdobyciu najwyższego szczytu Gór Izerskich zimą 2015 roku, o czym przeczytacie TUTAJ, wybraliśmy się latem na jego podbój. Jest piękna sierpniowa sobota, słońce świeci... ruszamy na szlak.
Ze Świeradowa-Zdroju, gdzie mamy swoją weekendową bazę wypadową podjeżdżamy na parking przy Zakręcie Śmierci w Szklarskiej Porębie. Przebiega tędy żółty szlak turystyczny, który cały czas pod górę doprowadzi nas na szczyt Wysokiego Kamienia. Po drodze mijamy Czarną Górę o wysokości 965 m n.p.m. To charakterystyczny szczyt, na którym znajdują się liczne formacje skalne.

Schronisko Wysoki Kamień, znajdujące się na wysokości 1058 m n.p.m. to prywatny obiekt turystyczny, który nie oferuje noclegów. Można co najwyżej zakupić coś do jedzenia w tutejszej restauracji i wbić pieczątkę do książeczki. Rozpościera się stąd za to piękna panorama na Szrenicę. Dostrzec można również górną stację wyciągu oraz daleko na lewo stację przekaźnikową na Śnieżnych Kotłach.

Ze schroniska wyruszamy szlakiem koloru czerwonego w dalszą wędrówkę. Idziemy Głównym Szlakiem Sudeckim im. Mieczysława Orłowicza. Przewyższenia mamy teraz niewielkie, można rzec niezauważalne. Tak dochodzimy do Rozdroża pod Zwaliskiem. Zimą doszliśmy tu zielonym szlakiem z Rozdroża Izerskiego.
Kontynuujemy wędrówkę szlakiem czerwonym. Towarzyszą nam równolegle szlak zielony i niebieski. Przechodzimy przez Zwalisko (1047 m n.p.m.), kolejne wzniesienie z charakterystycznymi formacjami skalnymi na szczycie i dochodzimy do Kopalni Kwarcu "Stanisław".

Kopalnia Kwarcu "Stanisław" to najwyżej położona kopalnia w Polsce, jednocześnie najwyżej położony obiekt tego typu w Europie. Zimą przechodziliśmy obok w ogóle jej nie widząc, tak gęstą mgłę mieliśmy. Z mapy wiedzieliśmy tylko, że gdzieś tu jest. Obchodzimy kopalnię, delikatnie schodząc w dół asfaltową drogą dojazdową do niej. Po drodze mamy wspaniały widok ponownie na Szrenicę. Teraz dodatkowo widać Schronisko na Hali Szrenickiej wraz z drogą, którą prowadzi szlak zejściowy ze szczytu.

Drogą asfaltową dochodzimy do Rozdroża pod Izerskimi Garbami. Tutaj szlak czerwony odbija w prawo w las. Rozpoczynamy wspinanie wychodząc na innej drodze, tym razem piaszczystej. Kawałek nią idziemy i dochodzimy do wiaty turystycznej. Czas na obiad. Przygotowujemy samoogrzewające się dania i po chwili posilamy się ciepłym posiłkiem.

Teraz możemy iść dalej. Tuż za wiatą odbijamy w lewo w wydeptaną ścieżkę, która doprowadza nas do najwyższego szczytu Gór Izerskich. Wysoka Kopa w końcu zdobyta! Jesteśmy na wysokości 1126 m n.p.m. Robimy pamiątkowe zdjęcie na szczycie i rozglądamy się za widokami. Zauważamy trzeci raz już dzisiaj Szrenicę. Wodzimy wzrokiem dalej... są i Śnieżne Kotły z charakterystyczną stacją przekaźnikową na szczycie. Patrzymy jeszcze dalej i dostrzegamy wyłaniający się szczyt Śnieżki. Cała panorama Karkonoszy przed nami.

Z Wysokiej Kopy wracamy do wiaty turystycznej. Po króciutkim odpoczynku schodzimy czerwonym szlakiem do Schroniska Wysoki Kamień. Teraz jednak nie wchodzimy do środka, a kierujemy się na taras widokowy. Ponownie widzimy Szrenicę, Śnieżne Kotły a daleko z lewej Śnieżkę. W dole zabudowania Szklarskiej Poręby.

Ze schroniska schodzimy żółtym szlakiem do Zakrętu Śmierci. Podobnie jak zimą jedziemy jeszcze na krótki spacer. Naszym celem jest parking o nazwie Szklarska Poręba Wodospad. Przebiega tędy niebieski szlak, który w ciągu 5 minut doprowadzi nas do Wodospadu Szklarki.

To wysoki na 13 metrów wodospad, co daje mu drugą pozycję w polskich Karkonoszach. Ma bardzo charakterystyczny kształt, zwężający się ku dołowi. A tuż obok wodospadu pożywienia w ściółce leśnej szukał ptaszek.