czwartek, 13 września 2018

Zdobywamy Pilsko (Polska, Słowacja)

Przez Górę Pięciu Kopców na Pilsko.

Kolejny dzień pięknej, słonecznej i ciepłej pogody w Beskidach. Dzisiaj nigdzie nie jedziemy. Dzisiaj rozpoczynamy naszą wędrówkę z Korbielowa, miejscowości usytuowanej u stóp Pilska, a to ta góra jest naszym dzisiejszym celem.
Tuż po śniadaniu ruszamy z hotelu i kierujemy się ku centrum, przez które przebiega zielony szlak. To on doprowadzi nas dzisiaj prawie na szczyt. Rozpoczynamy wędrówkę dość stromym podejściem asfaltową drogą. Szybko nabieramy wysokości i po chwili możemy podziwiać w dole zabudowania Korbielowa.

Szlak koloru zielonego doprowadza nas do Schroniska PTTK na Hali Miziowej. Zanim jednak wejdziemy do środka podziwiamy jeszcze wspaniałe widoki z charakterystycznym szczytem Babiej Góry na pierwszym planie.

W schronisku przybijamy pieczątki w naszych książeczkach GOT PTTK i zakupujemy coś ciepłego do zjedzenia. Niebawem ruszamy w dalszą wędrówkę. Pozostało nam jeszcze trochę do powspinania się.
Ze schroniska mamy dwa szlaki prowadzące nas na szczyt Pilska: czarny i żółty. Wybieramy kolor żółty by odwiedzić mogiłę Franciszka Basika, żołnierza, jedną z pierwszych ofiar II wojny światowej.

Za znakami szlaku koloru żółtego docieramy na Górę Pięciu Kopców. Jesteśmy na wysokości 1533 m n.p.m. To szczyt graniczny, ostatni po polskiej stronie, zaliczany do Diademu Polskich Gór. Stąd jeszcze krótki spacer z minimalnym przewyższeniem do celu naszej dzisiejszej wędrówki.

Z Góry Pięciu Kopców, idąc za znakami szlaku niebieskiego, przekraczamy granicę i wchodzimy na teren Słowacji. Po chwili zdobywamy Pilsko - 1557 m n.p.m. To najwyższy szczyt dzisiejszego dnia i całej naszej tegorocznej beskidzkiej przygody.

Z Pilska wracamy na Górę Pięciu Kopców i wzdłuż granicy, szlakiem koloru niebieskiego rozpoczynamy schodzenie.

Szlak prowadzi początkowo piękną widokowo ścieżką. Od razu spostrzegamy Babią Górę. Pokonując bardziej i mniej strome odcinki schodzimy na Przełęcz Glinne. Stąd wzdłuż drogi wracamy około 3 km do Korbielowa, do naszego hotelu.