sobota, 29 września 2018

Jeden dzień w Górach Sowich

Podziwiamy panoramy gór z wież widokowych.

Dzisiaj wybieramy się na jednodniowy wyjazd w góry celem zdobycia kolejnych szczytów zaliczających się do Wież Widokowych Ziemi Kłodzkiej. Na swoim koncie mamy już dwa szczyty zdobyte w maju 2015 roku oraz w październiku 2017 roku.
Wyjeżdżamy wczesnym rankiem z Poznania i kierujemy się prosto na Przełęcz Jugowską. Przebieramy buty i czerwonym szlakiem ruszamy w kierunku Kalenicy. Mijamy Schronisko PTTK Zygmuntówka i po 1,5 godzinie wędrówki dochodzimy do szczytu. Od razu wchodzimy na wieżę i podziwiamy panoramę. Widzimy Masyw Ślęży, Masyw Śnieżnika, Góry Stołowe, pobliską Wielką Sowę, Chełmiec i Borową oraz w oddali Śnieżkę.

Na ławkach pod wieżą robimy krótką przerwę na drugie śniadanie po czym schodzimy tym samym szlakiem. Zatrzymujemy się w schronisku na przerwę, pijemy herbatę podziwiając panoramę gór z tarasu schroniska. Wracamy do samochodu i ruszamy dalej.

Nasza kolejna wieża znajduje się na Górze Św. Anny. Podjeżdżając pod szczyt mamy piękny widok na Nową Rudę. Z tablicy umieszczonej przy wieży dowiadujemy się, że parę lat temu została odnowiona w ramach projektu polsko-czeskiego. Kolejna, na naszej liście, wieża na Górze Wszystkich Świętych również brała udział w programie. Wytyczono także szlak pieszy między dwoma wieżami. My jednak podjeżdżamy samochodem pod Górę Wszystkich Świętych i po 10 min. marszu jesteśmy pod wieżą, na którą niezwłocznie wchodzimy.

Podziwiamy widoki na Górę Św. Anny, Szczeliniec, Śnieżnik i odległą Śnieżkę oraz pozostałe szczyty.

Po powrocie do samochodu przejeżdżamy do Gorzuchowa, parkujemy na stacji PKP skąd startujemy na kolejny szczyt – Grodziszcze. Znajdują się tutaj ruiny wieży widokowej. Trasa wiedzie w większości między polami uprawnymi. Osiągamy nasz cel i wracamy tą sama trasą.

Słońce powoli zachodzi. Szybko przejeżdżamy do miejscowości Suszyna, gdzie mamy ostatnią z zaplanowanych na dzisiaj Wieżę Widokową Suszynkę, zlokalizowaną na szczycie Suszyny. Ponownie obserwujemy Szczeliniec, Śnieżkę i Śnieżnik.

Po zejściu z wieży ściemniło się już zupełnie. Pozostał nam tylko powrót do domu z przerwą na zjedzenie czegoś ciepłego.