niedziela, 11 lipca 2010

Kowary - Park Miniatur oraz pałace w Mysłakowicach, Łomnicy i Wojanowie

Wśród zabytków Dolnego Śląska.

W końcu nastał czas upragnionego urlopu. Tegoroczne wakacje spędzimy w Karpaczu. A przynajmniej tu mamy zarezerwowaną kwaterę, za to czas planujemy spędzać w górach i na objazdach po bliższej i dalszej okolicy.
Tuż po przyjeździe do Karpacza, szybko rozpakowaliśmy walizki z samochodu i nie tracąc czasu ruszyliśmy do sąsiednio położonych Kowar. Znajduje się tutaj Park Miniatur Zabytków Dolnego Śląska. Idziemy popatrzeć, które z tych miniaturowych budowli chcemy zobaczyć w rzeczywistości.

Przeszliśmy wśród skumulowanych w parku zabytków Dolnego Śląska, teraz czas ruszyć w teren. Dzisiaj odwiedzimy kilka pałaców. A zaczynamy od Łomnicy i znajdującego się tutaj XVII-wiecznego obiektu.

Następnie przejeżdżamy do Wojanowa. Tu znajduje się, naszym zdaniem oczywiście, najładniejszy pałac, którego początki sięgają XVII wieku. Do każdego narożnika budynku przylega okrągła wieża. Aktualnie odrestaurowany obiekt pełni funkcję hotelową i konferencyjną. Przepiękny pałac 😍.

Na koniec przejeżdżamy do Mysłakowic, gdzie odwiedzamy ostatni dzisiaj pałac. Ten pochodzi z XVIII wieku i przed dewastacją uchroniła go decyzja o lokalizacji w środku szkoły podstawowej.

Wracamy do Karpacza, a po drodze mijamy Dom Tyrolski. To dawny budynek mieszkalny, wybudowany w XIX wieku w stylu tyrolskim, w którego wnętrzach aktualnie znajduje się restauracja.
Skąd styl tyrolski w Karpaczu? Otóż w I połowie XIX wieku przynieśli go Tyrolczycy, którzy przybyli tu z Doliny Zillerthal, leżącej w księstwie Salzburskim. Prześladowani za wiarę ewangelicką, której sprzeciwiał się sam cesarz Franciszek Józef, zdecydowali się na przesiedlenie. Za zgodą króla Prus Fryderyka Wilhelma III, Tyrolczycy osiedlili się na Dolnym Śląsku. Do dzisiejszego dnia mamy wiele pamiątek po tej ludności. Nie są to tylko domy mieszkalne, ale również kościoły, jak ten odwiedzony przez nas w Karpaczu.

P.S.
Wówczas jeszcze to nie było wiadome, ale...
20 września 2011 roku pałace w Łomnicy, Wojanowie oraz Mysłakowicach, wspólnie z innymi ośmioma pałacami zlokalizowanymi w Kotlinie Jeleniogórskiej, rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wpisane zostały na listę Pomników Historii Polski.