wtorek, 23 kwietnia 2019

Stożek Wielki i Równica

Dwa szczyty na początek.

Pierwszy dzień naszych wędrówek po szlakach Beskidu Śląskiego. Na początek wybieramy zachodnie rejony tej krainy górskiej. Byliśmy tu już w październiku 2016 roku, teraz chcemy odwiedzić jeszcze miejsca, w które wówczas nie dotarliśmy. Opuszczamy chwilowo Szczyrk i przejeżdżamy do Wisły. A dokładnie do Wisły Łabajów, skąd ruszamy w kierunku Stożka Wielkiego.
Za przewodnika obieramy szlak koloru zielonego. Wędrówkę zaczynamy, prowadzącą stromo w górę, ulicą Turystyczną. Po pokonaniu stromego odcinka wyłożonego betonowymi, ażurowymi płytami naszym oczom ukazuje się cel naszej wędrówki.

Pokonując kolejne przewyższenia dochodzimy do rozwidlenia dróg przy schronisku. Odbijamy w prawo i za znakami szlaku niebieskiego wędrujemy jeszcze około 5 minut dochodząc na szczyt Stożka Wielkiego. Znajdujemy się na wysokości 979 m n.p.m.
Pamiątkowe zdjęcie na szczycie i wracamy w kierunku schroniska.

Położone na wysokości 957 m n.p.m. Schronisko PTTK na Stożku w roku 2017 świętowało 95-lecie swojego istnienia. Czyni to ten obiekt najstarszym polskim schroniskiem w Beskidzie Śląskim.
Wchodzimy do środka na ciepły posiłek, obowiązkowe podbicie książeczek pamiątkową pieczątką i chwilę odpoczynku.

Posileni jesteśmy gotowi na wyjście w dalszą drogę. Nie chcemy wracać tym samym szlakiem, mając możliwość dalszej wędrówki szlakiem czerwonym. Jednak po wyjściu ze schroniska okazuje się, że wieje bardzo silny wiatr, który ledwie pozwala utrzymać się na nogach. Mamy chwilę zawahania... i nie poddajemy się. Za znakami szlaku czerwonego ruszamy dalej. Idziemy wzdłuż granicy polsko-czeskiej.

Niebawem przekonujemy się, iż podjęta decyzja okazała się słuszną, gdyż po zejściu nieco niżej wiatr osłabł, momentami przestając nawet wiać całkowicie.
Szlak czerwony prowadzi nas przez szczyt Kyrkawicy (973 m n.p.m.), później po skręcie w lewo doprowadza nas do punktu widokowego na skałkach. Niestety rosnące drzewa mocno zasłaniają panoramę. Ruszamy zatem dalej.

Dochodzimy do szczytu Kiczory (990 m n.p.m.). Tuż przed nim zostaje nam wynagrodzony brak widoku ze skałek. Mamy stąd przepiękną panoramę na Stożek Wielki i zlokalizowane poniżej szczytu schronisko. Tam jeszcze niedawno byliśmy.

Po przekroczeniu szczytu zostawiamy z prawej strony słupki graniczne i dalej za znakami szlaku czerwonego rozpoczynamy schodzenie. Szlak, którym idziemy to Główny Szlak Beskidzki im. Kazimierza Sosnowskiego. Łączy on Ustroń w Beskidzie Śląskim z Wołosatem w Bieszczadach, prowadząc przez najważniejsze partie polskich Beskidów.
My dochodzimy tymczasem do Mraźnicy, czyli na Przełęcz Łączecką (785 m n.p.m.). Tu opuszczamy szlak czerwony i ścieżką bez szlaku schodzimy w kierunku ulicy Osiedle Mrózków, która doprowadza nas do ulicy Turystycznej. Tędy prowadzi już szlak zielony, którym rano rozpoczęliśmy wędrówkę. Za jego znakami wspinamy się nieco w kierunku parkingu, na którym zostawiliśmy samochód, zataczając tym samym koło.

Z Wisły Łabajów, wstępując po drodze na obiad, przejeżdżamy do sąsiedniego Ustronia. Tu, z głównej drogi nr 941, skręcamy w prawo i rozpoczynamy wspinanie się po stokach Równicy. Dojeżdżamy do dawnego schroniska PTTK, aktualnie Gościńca Równica. Tu zostawiamy samochód i rozpoczynamy krótką wędrówkę na szczyt.

Naszym przewodnikiem jest szlak koloru żółtego, który po około 20 minutach doprowadza nas na wysokość 885 m n.p.m. Jesteśmy na Równicy, skąd dostrzegamy charakterystyczną wieżę na szczycie Skrzycznego.

Na szczycie jest dość sporo miejsca, jednak w większości widoki ograniczają drzewa. Szerszą panoramę mamy w trakcie drogi powrotnej. Po wyjściu z lasu, będąc jeszcze ponad dachem położonego na stokach Równicy Dworu Skibówki, mamy szeroką panoramę Beskidu Śląskiego.
Pomimo niezbyt dobrej przejrzystości powietrza dostrzegamy Stożek Wielki, który już dzisiaj zdobyliśmy. Po przeciwnej stronie położonego w dole Ustronia zauważamy wieżę. To szczyt Czantorii Wielkiej, którą zdobyliśmy w październiku 2016 roku.

Schodzimy ostatecznie do Gościńca Równica. Dzień powoli zbliża się ku końcowi, wracamy zatem do Szczyrku na odpoczynek.