poniedziałek, 21 października 2019

Jagodna Północna i Szeroka Góra – dwa nowe szczyty do Diademu Polskich Gór

Wędrówka po Górach Bystrzyckich i Bardzkich na zakończenie naszego pobytu na Ziemi Kłodzkiej.

Dzisiaj poniedziałek. Dla nas o tyle dobry, że nie musimy iść do pracy. Przedłużyliśmy sobie weekendowy pobyt w górach o jeden dzień.
Z rana pakujemy nasze bagaże, wymeldowujemy się i ruszamy na ostatnie podczas tego wyjazdu wędrówki. Na początek przejeżdżamy przez Bystrzycę Kłodzką w kierunku Przełęczy Spalonej. Z lewej towarzyszy nam szeroka panorama z Czarną Górą i Śnieżnikiem na pierwszym planie.

Na Przełęczy Spalonej znajduje się Schronisko PTTK Jagodna. Na parkingu zostawiamy samochód i ruszamy na szlak.
Byliśmy tu w sierpniu 2016 roku, kiedy to zdobywaliśmy szczyt Jagodna do Korony Gór Polski. Teraz planujemy zdobyć położony nieco bliżej szczyt Jagodnej Północnej.

Wchodzimy na szlak koloru niebieskiego, który prowadzi delikatnie pod górę szeroką żwirową drogą. Szlak w dwóch miejscach opuszcza drogę, prowadząc niemal równolegle przez las. My decydujemy się wędrować dalej szeroką drogą w promieniach świecącego słońca.

Przechodzimy przez szczyt Sasina (886 m n.p.m.) i Sasanki (965 m n.p.m.), w okolicach której po lewej między drzewami zauważamy szczyty Masywu Śnieżnika. Widok zza drzew jest kuszący, więc schodzimy na chwilę z drogi i podchodzimy na skraj lasu. Ukazuje nam się szeroka panorama od Czarnej Góry, przez Śnieżnik, aż po Trójmorski Wierch.

Wracamy na szlak, który doprowadza nas do krzyżówki dróg z ułożonymi w kupkę kilkoma kamieniami. Tu schodzimy w prawo ze żwirowej drogi na leśną ścieżkę, która doprowadza nas do rozgałęzienia lewo-prawo. My skręcamy w prawo i po chwili dochodzimy na niewielką polanę w środku lasu z przechyloną amboną. Na jednym z drzew odnajdujemy tabliczkę szczytową. Jesteśmy na Jagodnej Północnej, szczycie o wysokości 985 m n.p.m. zaliczanym do Diademu Polskich Gór.

Szczyt ten jest najwyższym w Górach Bystrzyckich. Na niektórych mapach błędnie oznaczany jako Góra Sasanka. Dawne pomiary wskazywały nieco mniejszą wysokość, przez co szczyt Jagodnej (977 m n.p.m.) zaliczany jest jako najwyższy do Korony Gór Polski.
Na szczyt można się dostać również w linii prostej ze żwirowej drogi, ale wiąże się to z większym przedzieraniem się przez las. Należy iść ścieżką przy słupku z numerami 158/170/171.
Wracamy tą samą drogą do Schroniska PTTK Jagodna, gdzie zamawiamy Racuchy Jagodne.

Racuchy są niezwykle puszyste i chrupiące, po prostu pyszne 😋, a porcja jest naprawdę ogromna!
Najedzeni wracamy do samochodu i ruszamy w dalszą drogę. Teraz mamy Śnieżnik i Czarną Górę po prawej stronie.

Przejeżdżamy w okolice Kłodzka na Przełęcz Łaszczową. Znajduje się tutaj leśny parking, na którym zostawiamy samochód i rozpoczynamy ostatnią podczas tego wyjazdu wędrówkę górską. Znajduje się tu również miejsce startowe trasy rowerowej „Pętla Kłodzka”.

Za znakami szlaku niebieskiego nabieramy z każdym krokiem coraz większej wysokości. Wspinamy się na szczyt Ostrej Góry o wysokości 752 m n.p.m. Towarzyszą nam słupki, które są dawnymi kamieniami granicznymi posiadłości klasztoru cystersów z Kamieńca Ząbkowickiego, oznaczone wyrytymi monogramami i datami.

Przechodzimy przez szczyt Ostrej Góry, schodzimy kawałek, po czym ponownie szlak prowadzi nas pod górę. Teraz wchodzimy na Gajnik (747 m n.p.m.). Cały szlak utopiony jest w dywanie opadłych już liści, które niesamowicie szumią nam pod nogami.

Za Gajnikiem ponownie schodzimy w dół. W oddali przed nami dostrzegamy szczyt z wieżą widokową. Okazuje się, że patrzymy na Borówkową, szczyt zaliczany do Wież Widokowych Ziemi Kłodzkiej, który zdobyliśmy w maju tego roku. Wieżę nazwaliśmy wówczas domem Muminków, ze względu na niezwykłe podobieństwo obu budynków 😉.

Dochodzimy do rozwidlenia, na którym szlak niebieski odbija w prawo. Na drzewie po lewej zauważamy napis Szeroka Góra ze strzałką wskazującą drogę na lewo. Ruszamy za jej wskazaniem. Nadal towarzyszą nam dawne słupki graniczne.

Nieznakowana szlakiem ścieżka doprowadza nas na szczyt Szerokiej Góry o wysokości 766 m n.p.m. Szczyt oznaczony jest… anteną satelitarną 😁.

Sytuacja z Szeroką Górą jest podobna do tej z Jagodną Północną. Jest to najwyższy szczyt Gór Bardzkich, podczas gdy do Korony Gór Polski za najwyższą uznawana jest Kłodzka Góra. Fakt ten wynika z błędów w dawnych pomiarach, które wskazywały właśnie Kłodzką Górę za najwyższą.
Schodzimy ze szczytu Szerokiej Góry wydeptaną ścieżką przez las w kierunku Rozdroża pod Kłodzką Górą. Krzyżują się tutaj szlaki koloru niebieskiego i żółtego.

Dalej podążamy za żółtymi znakami, które po pokonaniu kilku metrów przewyższenia doprowadzają nas na szczyt Kłodzkiej Góry. Miejsce to bardzo różni się od czasu naszej ostatniej wizyty w sierpniu 2016 roku. Wówczas cały szczyt porośnięty był drzewami, a tabliczka szczytowa znajdowała się w głębi lasu. Teraz na całym szczycie wycięto drzewa i budowana jest wieża widokowa. Na razie postawiono jej fundamenty.

Robimy pamiątkowe zdjęcie na szczycie, przybijamy szczytową pieczątkę w naszych książeczkach GOT i wracamy na Przełęcz Łaszczową. Przechodzimy przez Rozdroże pod Kłodzką Górą, Gajnik i dochodzimy pod stok Ostrej Góry. Teraz nie przechodzimy przez jej szczyt, a odbijamy na lewo w schodzącą w dół ścieżkę, która wyprowadza nas po drugiej stronie góry z powrotem na niebieskim szlaku.
Szlak doprowadza nas do samochodu, który zostawiliśmy na Przełęczy Łaszczowej. Po drodze z lewej strony wyłonił nam się jeszcze płaski szczyt Szczelińca Wielkiego, najwyższego szczytu Gór Stołowych.

To koniec naszej wędrówki i całego wyjazdu. Wracamy do Poznania.