poniedziałek, 5 kwietnia 2021

Łysa Góra w Górach Kaczawskich

Jeden z bardziej charakterystycznych i zarazem widokowych szczytów tych gór.

Drugi dzień tegorocznych Świąt Wielkanocnych zapisze się w historii silnym i zimnym wiatrem. Taka pogoda nie zachęca do długich wędrówek, zwłaszcza w wyższych partiach gór. My decydujemy się na krótką wizytę na Łysej Górze.
Z Jeleniej Góry jedziemy na północ. Mijamy miejscowość Dziwiszów, za którą droga pnie się krętymi serpentynami w górę. Kilka metrów po osiągnięciu maksymalnego wzniesienia zjeżdżamy z głównej drogi w lewo. Kierunek mamy dobry, o czym informuje nas napis.

Dojeżdżamy na parking pod Łysą Górą, skąd rozpościera się piękny widok na Karkonosze. Dzisiaj jednak trochę słabo są widoczne.

Rozpoczynamy naszą wędrówkę na szczyt. Asfaltowa droga doprowadza nas do budynku Schroniska Łysa Góra.

Podchodzimy bliżej, jednak obiekt jest zamknięty. Nie tracąc czasu ruszamy dalej. Schronisko nie znajduje się na szczycie. Aby się tam dostać należy przejść przez łąkę w kierunku widocznych z daleka masztów RTV.

W porywach intensywnie wiejącego wiatru dochodzimy na szczyt Łysej Góry. Oprócz dwóch wspomnianych już masztów nie odnajdujemy tu nic innego, nawet żadnej tabliczki ani kartki z oznaczeniem szczytu.

Za to ładnie widać stąd Karkonosze. Dzisiaj co prawda "ładnie" to za dużo powiedziane, ale przy lepszej przejrzystości powietrza widok zachwycał by zdecydowanie bardziej.

Po wykonaniu pamiątkowego zdjęcia na szczycie Łysej Góry wracamy w kierunku schroniska. W oddali dostrzegamy jeszcze charakterystyczny stożek Ostrzycy (501 m n.p.m.), innego ze szczytów należących do Korony Kaczawskiej.

Spod Schroniska Łysa Góra rozpościerają się ciekawe widoki na okoliczne szczyty Gór Kaczawskich z charakterystycznym Barańcem (720 m n.p.m.) na czele.

Widoczną ze schroniskowego tarasu drogą wracamy na parking do samochodu.

Tu odnajdujemy powalony szlakowskaz z żółtą tabliczką oznaczającą zbocze Łysej Góry. Robimy pamiątkowe zdjęcie i wracamy do naszej kwatery w Jeleniej Górze.

Tak dobiega końca świąteczny weekend. Przed nami jeszcze powrót do Poznania.