piątek, 7 września 2012

Szybenik (Chorwacja)

Miasto, które zrobiło na nas ogromne wrażenie.

Po nocy spędzonej w kompleksie hotelowym Solaris, nieopodal Szybenika, wychodzimy przed wyjazdem na plażę. Krótki spacer wzdłuż morza przed kolejnym dniem zwiedzania.

Po wymeldowaniu się z hotelu przejeżdżamy do Szybenika. Ruszamy na spacer po mieście. Przechodząc koło pomnika króla Piotra Krzesimira IV, za którym widoczny jest kościół i klasztor Franciszkanów, wchodzimy w wąskie uliczki miasta.

Mijamy kościół św. Jana i dochodzimy do kolejnego kościoła pod wezwaniem św. Barbary.

Kościół św. Barbary jest o tyle charakterystyczny, że posiada na ścianie frontowej zegar... 24-godzinny. Taka ciekawostka. Idąc dalej dochodzimy do Katedry św. Jakuba.

Budynek katedry okalają 74 kamienne głowy przypadkowych ludzi, wyrzeźbione przez Jurija Dalmatinca, chorwackiego architekta i rzeźbiarza.

Warty uwagi jest również boczny portal katedry, bogato zdobiony weneckimi lwami i postaciami Adama i Ewy. Nad wejściem głównym z kolei znajduje się piękna rozeta, której barwę w całej okazałości będziemy widzieć wewnątrz.

Zamysłem architektów katedry było, aby rozeta przypominała rozłożony ogon pawia. Podobnie jak w katedrze w Trogirze, tak i tutaj bogato zdobiona jest Kaplica Chrzcielna.

Wychodzimy z katedry na sąsiadujący z nią Plac Republiki Chorwackiej. Wchodzimy po widocznych tu schodach na górę i trafiamy do XV-wiecznego Ogrodu św. Wawrzyńca.

W Szybeniku zachowały się 4 studnie. To średniowieczny system zaopatrzenia miasta w wodę.
Z górnej części miasta, w której się znajdujemy, mamy piękny widok na morze.

Dochodzimy do Pałacu Rektorów, przed którym stacjonują armaty. Budynek ten obecnie stanowi siedzibę Muzeum Miasta Szybenik.

Na zakończenie naszej wizyty w Szybeniku doszliśmy do Kościoła Błogosławionej Dziewicy Maryi. Przy kościele znajduje się fontanna, w której mieszkają najprawdziwsze żółwie. Przechodzimy jeszcze koło pomnika św. Franciszka z Asyżu i tym akcentem kończymy zwiedzanie. Przejeżdżamy kawałek dalej na północ do Parku Narodowego Krka.

Szybenik wywarł na nas bardzo pozytywne wrażenie. Nie spodziewaliśmy się zastać tutaj tak wspaniałych zabytków, z przepiękną Katedrą św. Jakuba na czele. Nie zawsze znajduje się ono w programach wycieczek, tak jak Split czy Trogir. A jest miastem naprawdę wartym zobaczenia!