niedziela, 29 czerwca 2014

Szlak Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka

Dziedzictwo drewnianej architektury sakralnej.

Projekt pod nazwą Szlak Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka jest szlakiem prowadzącym przez 6 gmin leżących na północ i wschód od Poznania. Na jego trasie odwiedza się bezcenne zabytki architektury drewnianej – łącznie 12 kościołów. Mamy plan odwiedzić je wszystkie, a całą wycieczkę dzielimy na 2 dni. Pierwszego dnia robi dużą pętlę, drugiego małą pętlę odwiedzając już tylko kościoły położone najbliżej Poznania. Ruszamy!

DZIEŃ PIERWSZY - SOBOTA:

Wyjeżdżamy z Poznania w kierunku północnym. Udajemy się do gminy Murowana Goślina. Pierwszy przystanek mamy w Długiej Goślinie, gdzie odwiedzamy pierwszy z kościołów na szlaku.
Kościół św. Marii Magdaleny w Długiej Goślinie pochodzi z około 1600 roku. Wchodzimy do środka.

W ołtarzu głównym znajduje się XIX-wieczny obraz przedstawiający patronkę kościoła, św. Marię Magdalenę.

Na poziomej, drewnianej belce, tzw. belce tęczowej, umieszczono XVII-wieczny krucyfiks (ukrzyżowanego Jezusa).

Jedziemy dalej, teraz udajemy się do gminy Skoki. Drugim kościołem, który odwiedzimy jest Kościół św. Mikołaja Biskupa w Skokach.
Kościół wybudowano w 1 poł. XVIII wieku wykorzystując do tego połączenie cegły i drewna. Jest to styl zwany murem pruskim.

Sporych rozmiarów świątynia jest dwukondygnacyjna. Mamy możliwość obejrzenia jej wnętrz, co oczywiście wykorzystujemy.

Ruszamy do kolejnego zabytku. Nie opuszczając gminy Skoki przejeżdżamy do Jabłkowa, gdzie odwiedzamy Kościół św. Michała Archanioła.

Świątynia powstała w połowie XVIII wieku. Odwiedzamy jej wnętrze.

Wnętrze kościoła jest inne niż wcześniej oglądaliśmy. Tu drewniane ściany są pomalowane i ozdobione kolorowymi wzorami.
W ołtarzu głównym umieszczony obraz patrona, św. Michała Archanioła. Na belce tęczowej krucyfiks. Możemy nawet wejść na balkon, skąd oglądamy całą świątynię z góry. Naprawdę przepiękne wnętrze!

Kolejnym punktem programu jest leżące nieopodal Raczkowo i Kościół Wszystkich Świętych z 2 połowy XVIII wieku.

Niestety kościół jest zamknięty, nie ma podanego numeru kontaktowego, nie mamy możliwości zajrzenia do środka. Jedziemy zatem dalej.
Opuszczamy chwilowo gminę Skoki i przejeżdżamy do sąsiedniej gminy Kiszkowo. Udajemy się do Kościoła Bożego Ciała w Łagiewnikach Kościelnych.

Budowla pochodzi z 1 połowy XVIII wieku, zaglądamy do środka. Charakterystycznym dla tego kościoła jest płaski sufit, wspólny dla nawy i prezbiterium.

Przejeżdżamy do Kiszkowa. Tu odwiedzamy Kościół św. Jana Chrzciciela z 1 połowy XVIII wieku.

Wnętrze bardzo podobne do poprzedniej świątyni, również ma płaski sufit.

Będąc tak blisko postanowiliśmy na chwilę zjechać ze szlaku kościołów drewnianych i odwiedzić Sanktuarium Matki Bożej Dąbrowieckiej, zwanej również Matką Bożą Pocieszenia w Dąbrówce Kościelnej. Obecny budynek sanktuarium pochodzi z 1 połowy XX wieku. Wcześniejsze, drewniane, co wpisuje się poniekąd w dzisiejszy motyw przewodni wycieczki, spłonęły w pożarach.

Wewnątrz świątyni, w ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Bożej Pocieszenia. Współcześnie jest to miejsce pielgrzymkowe, a na wrześniowy odpust przybywają tłumy pielgrzymów.

Wracamy na szlak kościołów drewnianych i wracamy do gminy Skoki. Pozostał nam tu jeszcze jeden kościół.
Kościół Serca Pana Jezusa w Rejowcu wybudowany został w 1 połowie XVII wieku przez Andrzeja Reja, wnuka słynnego poety Mikołaja Reja.

Niestety kościół jest zamknięty i nie ma możliwości zaglądnąć do środka, ale dostrzegamy za to zdjęcie wnętrza. Tradycyjnie w ołtarzu głównym umieszczony jest obraz patrona, w tym przypadku obraz Najświętszego Serca Jezusa.

A z jednego z kominów przypatruje nam się rodzinka bocianów 😁.

Opuszczamy już ostatecznie gminę Skoki, wracamy do gminy Kiszkowo, do ostatniego kościoła na szlaku na jej terenie. A ściśle rzecz biorące nie jest to kościół, a Kaplica św. Rozalii w Sławnie. Świątynia powstała w 2 połowie XVIII wieku jako kaplica cmentarna, a jej wnętrze możemy oglądać jedynie na zdjęciu.

Odwiedziliśmy już wszystkie kościoły w trzech gminach. Robimy chwilową przerwę i, ponownie będąc tak blisko czegoś innego, zbaczamy ze szlaku na Pola Lednickie.
Miejsce to zasłynęło dzięki ojcu Janowi Górze, który od wielu lat organizuje tu czerwcowe spotkania młodzieży. Na szczycie niewielkiego wzniesienia ustawiono symboliczną Bramę Rybę, będącą Bramą Trzeciego Tysiąclecia. Na ścieżce prowadzącej do bramy ustawiono pamiątkowy Głaz „Stąd Nasz Ród”.

I wracamy na szlak kościołów drewnianych. Przed nami ostatni kościół na dzisiaj. Przejeżdżamy do gminy Pobiedziska, gdzie w Węglewie znajduje się Kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej.

Świątynia pochodzi z 1 połowy XIX wieku, więc jest najmłodszą spośród dzisiaj odwiedzonych kościołów drewnianych. Wewnątrz ołtarz główny z obrazem Matki Bożej Wspomożenia Wiernych oraz krucyfiks na belce tęczowej, obok którego stoją figury Maryi i św. Jana. Wewnątrz dostrzegamy również kopię Całunu Turyńskiego, płótna, w które według tradycji chrześcijańskiej został owinięty Jezus Chrystus po swojej śmierci na krzyżu.

Kończymy objazd na dzisiaj. Odwiedziliśmy 9 kościół drewnianych z 4 gmin i 2 miejsca dodatkowe. Wracamy do domu na zasłużony odpoczynek.

DZIEŃ DRUGI – NIEDZIELA:

Na dzisiaj pozostały nam właściwie już tylko trzy kościoły należące do Szlaku Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka, dodatkowo leżące w dwóch gminach najbliżej Poznania.
Na początek przejeżdżamy do Kicina w gminie Czerwonak. Znajduje się tutaj Kościół św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny. Zewnątrz kościół podobny do wszystkich pozostałych drewnianych. Za to wnętrze urzeka swym pięknem. Podobne do świątyni z Jabłkowa, jednak dużo bardziej zadbane.

Przepiękne malowidła na ścianach i suficie. Błękitne ołtarze boczne i ambona. Piękny kościół!

Dodatkowo pięknie prezentuje się stąd obserwacyjna wieża przeciwpożarowa na szczycie Dziewiczej Góry, co potwierdza iż znajdujemy się w sąsiedztwie Puszczy Zielonka.

Jedziemy dalej. Kolejną miejscowością, którą odwiedzimy jest Wierzenica. Przejeżdżamy tym samym do ostatniej gminy na naszym szlaku, do gminy Swarzędz.
Kościół św. Mikołaja w Wierzenicy powstał w 1 połowie XIV wieku, co plasuje go na drugim miejscu w kategorii wiekowej wśród kościołów na szlaku.

Przepiękne, czyste i zadbane wnętrze świątyni robi na nas ogromne wrażenie. W ołtarzu głównym znajduje się obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem.

Wewnątrz kościoła znajduje się również Kaplica Cieszkowskich, w podziemiach której znajduje się krypta Cieszkowskich. Tu pochowany został między innymi August Cieszkowski, polski filozof i współtwórca Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, w którym pełnił także funkcję prezesa. Jego ciało pochowane jest w krypcie w czerwonej trumnie.

Kaplica Grobowa Cieszkowskich wybudowana została w stylu zakopiańskim, o czym możemy się przekonać po wyjściu z kościoła i obejściu go dookoła. Styl o tyle nietypowy, że niespotykany na ziemiach Wielkopolski.

Przed nami ostatni kościół na naszej trasie. Przejeżdżamy do Uzarzewa, do Kościoła św. Michała Archanioła.
Świątynia powstała już w XII wieku i jest najstarszym kościołem na Szlaku Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka. Choć może przypominać stylem kościół ze Skoków, nie jest wybudowana w stylu muru pruskiego, a w konstrukcji szachulcowej. Tu wypełnienie stanowi glina, a nie cegły, jak w murze pruskim.

Wokół kościoła w Uzarzewie znajduje się niewielki zabytkowy cmentarz.

Szlak Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka mamy zaliczony. Wszystkie świątynie odwiedzone, o każdej czegoś się dowiedzieliśmy. To był udany i mile spędzony weekend.