sobota, 31 lipca 2021

Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy

To tu wszystko się zaczęło.

Na dzisiaj planowaliśmy wycieczkę rowerową. Jednak z uwagi na silny, momentami dość porywisty wiatr, przez który jazda nie należałaby do miłych i przyjemnych, postanowiliśmy nasze plany zmienić. Padło więc na Szlak Piastowski i spotkanie z historią Piastów. Naszym celem jest Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.

Dojeżdżamy na miejsce kilka minut przed południem. W kasie muzeum dokonujemy zakupu biletów i czym prędzej podążamy nad brzeg jeziora Lednica, by promem przepłynąć do najważniejszej części ekspozycji. Rejsy odbywają się co pół godziny, więc idealnie zdążymy na godzinę 12.

Z promu schodzimy na największej wyspie jeziora Lednica – Ostrowie Lednickim. Tu witają nas pielgrzymi do grobu św. Wojciecha w Gnieźnie z roku 1000, książę Bolesław Chrobry (przyszły król Polski), biskup Radzim Gaudenty oraz cesarz Otton III.

Na Ostrowie Lednickim znajdują się pozostałości grodu powstałe za panowania pierwszych Piastów, w tym księcia Mieszka I i pierwszego króla Polski Bolesława Chrobrego. To właśnie dzięki tym zabytkom miejsce, w którym się znajdujemy znalazło się na liście pomników historii.
Zanim jednak tam pójdziemy podchodzimy nieco na prawo ku widocznym chatom. To zrekonstruowana zabudowa podgrodzia. Tuż przed nimi mamy makietę całego Ostrowa Tumskiego. Na niej dokładnie widać gdzie był gród, a gdzie pozostała zabudowa.

Ruszamy dalej, teraz już zgodnie z biegiem wskazówek zegara. Przechodzimy przez dawny wał obronny, którego wyniesienie ponad teren widoczne jest do dnia dzisiejszego. Przed nami palatium.

Palatium, czyli pałac pierwszych Piastów na Ostrowie Lednickim i sąsiadująca z nim kaplica to dzisiaj ruiny. Ich pierwotnego wyglądu możemy dowiedzieć się z tablicy informacyjnej.

Dzięki odkryciu w tym miejscu mis chrzcielnych, z dużym prawdopodobieństwem możemy sądzić, iż to właśnie na Ostrowie Lednickim dokonał się Chrzest Polski w 966 roku. Obchodzimy teren palatium dookoła.

W sąsiedztwie historycznego miejsca ustawiono Jubileuszowy Dzwon. Poświęcony 14.04.2016 roku, upamiętnia 1050 rocznicę Chrztu Polski.

Schodzimy po schodach nad brzeg jeziora. Opuszczamy tym samym otoczony wałem, dawny gród. Nad brzegiem jeziora Lednica zrekonstruowano fragment drogi, w miejscu gdzie dawniej ona przebiegała.

Wzdłuż brzegu jeziora dochodzimy do postaci Mieszka I na koniu. Tu odbijamy w prawo, by ponownie przekroczyć wał i znaleźć się wewnątrz grodu. Podchodzimy na niewielki punkt widokowy. Stąd możemy spojrzeć na całą wyspę. W oddali widzimy palatium, bliżej nas ruiny kościoła.

Na wprost prom łączący wyspę ze stałym lądem i nieco na lewo od niego zrekonstruowane chaty podgrodzia.

Schodzimy do ruin kościoła. A jak wyglądał pierwotnie możemy zobaczyć na umieszczonej tu tablicy informacyjnej.

Przechodząc ponownie przez wał, opuszczamy ostatecznie teren grodu. Ponownie dochodzimy nad brzeg jeziora, gdzie trafiamy na pozostałości dawnego mostu. Ostrów Lednicki w czasach piastowskich połączony był ze stałym lądem dwoma mostami: wschodnim i zachodnim. Aktualnie znajdujemy się przy moście zachodnim, tzw. poznańskim. Z jego dawnej świetności ocalały do dzisiaj jedynie resztki pali wbitych w dno.

Przez podgrodzie przechodzimy na drugi kraniec wyspy. Tu z kolei znajdował się most wschodni, tzw. gnieźnieński.

Wracamy na przystań promową, by wrócić na stały ląd. Tu wita nas pierwszy król Polski Bolesław Chrobry.

Ruszamy dalej by zapoznać się dokładniej z historią Piastów i tego niezwykłego miejsca. Pierwsze tablice przybliżają nam sposób budowy mostów. Prace wykonywano w okresie zimowo-wiosennym, kiedy wody jeziora były jeszcze zamarznięte. Wykuwano otwór w lodzie, przez który wrzucano pal dębowego drewna, który następnie wbijano w dno za pomocą kafara.

A tak cała konstrukcja wyglądała.

Jak widzieliśmy na wyspie, prowadziły na nią dwa mosty: wschodni i zachodni. A ich pozostałości nadal kryją się pod powierzchnią wody.

Dalej dochodzimy do rekonstrukcji misy chrzcielnej w skali 1:2, jaką odnaleziono na terenie palatium. W jej sąsiedztwie najstarszy w Polsce wiatrak koźlak, którego historia sięga 1585 roku.

Kolejną atrakcją na naszej trasie zwiedzania jest budynek, w którego wnętrzach kryje się makieta palatium z Ostrowa Lednickiego.

Na koniec podchodzimy do dawnej bramy, strzegącej muzealnego terenu.

Wracamy w kierunku muzealnej kasy, gdzie w pomieszczeniu z nią sąsiadującym znajduje się jeszcze jedna ekspozycja. Ta przybliża prace archeologiczne prowadzone na terenie Ostrowa Lednickiego, również pod powierzchnią wody Jeziora Lednica.

Wychodzimy z muzeum. Czujemy ssanie w żołądku, a że w sąsiedztwie znajduje się karczma, do niej się kierujemy. Trochę martwi ogromna liczba samochodów na parkingu. Nasze obawy się potwierdzają, gdyż kolejka oczkujących sięga aż na zewnątrz. Wracamy do samochodu i ruszamy w dalszą drogę.