środa, 3 maja 2023

Konradówka, Goliszów i Niedźwiedzice w województwie dolnośląskim

Najpiękniejsze Wsie Dolnośląskie.

Dobiega końca nasz urlop i pobyt w Sudetach. Żegnamy się więc z Jelenią Górą, która była naszą bazą wypadową przez ostatni czas, i ruszamy w drogę powrotną do domu, do Poznania. Korzystając jednak z ciepłej i słonecznej pogody postanawiamy odwiedzić po drodze kilka miejsc. Nie będą to znane i licznie odwiedzane przez turystów destynacje, a bardziej nieznane wsie. Nieznane, ale piękne.

KONRADÓWKA

Zaczynamy od Konradówki w gminie Chojnów, miejscowości położonej około 20 kilometrów na zachód od Legnicy. Zwana Rogatą Wsią, w 2020 roku zyskała tytuł Najpiękniejszej Wsi Dolnośląskiej. To również jedna z najstarszych wsi na terenie obecnej gminy Chojnów, bo sięgająca swą historią prawdopodobnie 1101 roku. Prawdopodobnie, bo nie zachowały się żadne dokumenty z tych lat, a jedynie przekazy ustne. Po tym terenie oprowadzi nas gra terenowa, podczas której poznamy wiele aspektów związanych z krowami.

W centrum wsi znajduje się Kościół Świętego Michała Archanioła. Pochodzi z pierwszej połowy XIX wieku i wzniesiony został na miejscu wcześniejszej, średniowiecznej świątyni. Budowla jest skromna i funkcjonalna, bo taki był zamysł przy budowie kościołów protestanckich. Katolicy przejęli go dopiero po II wojnie światowej.

Niestety podczas całej wędrówki przez wieś nie spotykamy żadnej bohaterki 🐄 gry terenowej. Są jedynie te "naj...", uwiecznione na zdjęciach.

GOLISZÓW

Ruszamy dalej. Jedziemy około 7 kilometrów na wschód do wsi Goliszów. Choć nie uzyskała ona póki co tytułu najpiękniejszej, tu znajduje się kolejna gra terenowa. Tym razem poznamy bliżej ryby. A wszystko za sprawą przepływającej tędy rzeki Skory. Jednak pierwszym co wita nas po wjechaniu do miejscowości nie są ryby, a... krowy 😅. Nie widzieliśmy ich w Konradówce, są za to tutaj.

Trafiamy do goliszowskiego Kościoła Narodzenia Najświętszej Marii Panny. Choć świątynia sięga swą historią przełomu XIV i XV wieku, w 1731 roku przeszła renowację, podczas której dokonano jej barokizacji. Niestety nie dostaniemy się do wnętrza, bo wszystkie drzwi są pozamykane. Nieopodal kościoła znajduje się wodospad, a właściwie sztuczna kaskada utworzona na rzece Skora.

Wieś zwiedzamy wśród malowniczych krajobrazów. Wszędzie wokół kwitnie na żółto rzepak, a młode, jaskrawozielone jeszcze liście rozwijają się na drzewach. Wiosna w pełni!

NIEDŹWIEDZICE

My tymczasem ruszamy dalej. Przed nami jeszcze jedno miejsce. Wieś Niedźwiedzice, bo o niej mowa, odwiedziliśmy już w tym roku, niespełna miesiąc temu. W między czasie powstała tutaj druga gra terenowa, która sprowadziła nas z powrotem. To również kolejna z Najpiękniejszych Wsi Dolnośląskich, która uzyskała ten tytuł w 2017 roku. Ostatnio skupiliśmy się na bocianach, które faktycznie 👉licznie zamieszkują Niedźwiedzice. Dzisiaj poznamy inne gatunki ptaków i kilka nowych, ciekawych miejsc.

Wszystkie trzy gry terenowe w kolejnych dolnośląskich wsiach zostały rozwiązane. Możemy więc spokojnie ruszać w drogę powrotną do Poznania. Koniec urlopu, koniec wypoczynku, czas wracać do tak zwanej szarej codzienności.