niedziela, 25 lutego 2024

Głogów i Wschowa

Dwa miasta, dwa województwa.

Wracamy z Jeleniej Góry do Poznania. Po 👉wczorajszej wędrówce górskiej, dzisiaj zdecydowaliśmy się na zwiedzanie miast. Ilekroć jedziemy w Karkonosze czy Góry Izerskie, za każdym razem przejeżdżamy przez Głogów i Wschowę. Choć o obie miejscowości zahaczyliśmy już 👉w styczniu 2021 roku, teraz chcemy poznać bliżej starówki obu miast.

DOLNOŚLĄSKI GŁOGÓW

Pierwszy na trasie jest Głogów w województwie dolnośląskim. Dojeżdżamy na parking przy ulicy Smolnej, usytuowany w bezpośrednim sąsiedztwie Kościoła Bożego Ciała. To dosłownie kilka minut spaceru od rynku. A po drodze zerkamy do wspomnianego już kościoła, którego dolna część fasady jest w trakcie remontu. Niestety możemy zajrzeć jedynie przez kratę, która strzeże dostępu do wnętrza.

Wizytę na głogowskim rynku zaczynamy od Informacji Turystycznej. Tu dostajemy przewodnik po mieście i dowiadujemy się, że możemy spojrzeć na Głogów z góry, z wieży ratusza. Pierwsze wzmianki o tym najważniejszym na rynku budynku pochodzą już z 1302 roku. W późniejszych wiekach ratusz był przebudowywany, a w czasie działań wyzwoleńczy w 1945 roku uległ zniszczeniu. Odbudowano go dopiero na przełomie XX i XXI wieku. Natomiast wieża pochodzi z końca XII wieku, kiedy to pełniła funkcję strażnicy. Swój współczesny wygląd uzyskała w 1720 roku. Choć podczas II wojny światowej również została zrównana z ziemią, odbudowano ją w oryginalnym kształcie w latach 90-tych XX wieku. Idziemy na górę.

Z tarasu widokowego na wieży mamy przepiękny widok na cały Głogów. I nic w tym dziwnego, bo mierząca 80,35 metra wieża jest drugą, najwyższą wieżą ratuszową w Polsce. Najwyższa jest ta 👉w Gdańsku. Choć my znajdujemy się nieco ponad 47 metrów nad ziemią, widoki i tak zapierają dech w piersiach. Na początek zerkamy w kierunku wschodnim, gdzie znajduje się odwiedzony na początku Kościół Bożego Ciała. Ta pojezuicka świątynia powstała na przełomie XVII i XVIII wieku. Jednymi z elementów jego wyposażenia są złocone figury św. Mikołaja oraz św. Katarzyny Aleksandryjskiej, pochodzące ze zrujnowanego Kościoła św. Mikołaja, którego pozostałości widzimy po stronie południowej.

Pozostający w stanie ruiny Kościół św. Mikołaja pochodzi z XIII wieku. Jest symbolem zniszczeń wojennych, a w jego wnętrzach odbywają się tylko okazjonalne koncerty i uroczyste msze święte.

Przesuwamy wzrok dalej na prawo od Kościoła św. Mikołaja, gdzie w panoramie dominują kamieniczki Starego Miasta. Patrząc w kierunku północnym dostrzegamy kolejne dwie charakterystyczne budowle.

Na lewym brzegu rzeki Odry znajduje się Zamek Książąt Głogowskich. Zaś na drugim, nieco dalej od nas, kolegiata.

Na koniec zerkamy jeszcze w kierunku północno-wschodnim, gdzie znajduje się Bulwar Nadodrzański. Obecnie to tereny zielone, na którym znajdują się fontanny i ławeczki. Jednak dawniej sięgała tam Głogowska Starówka, której zabudowa dochodziła aż do brzegów Odry. Z tego też powodu na dzisiejszym Bulwarze Nadodrzańskim zachowały się fundamenty kościołów św. Stanisława i św. Krzyża.

Dosyć podziwiania widoków. Schodzimy z wieży zobaczyć z bliska obiekty, które widzieliśmy z góry. Zanim opuścimy rynek zerkamy jeszcze na przeszklony obiekt. W jego wnętrzach znajdują się pozostałości komór kupieckich z XIII wieku. Usytuowane są 3,6 metra poniżej obecnego poziomu terenu.

Na rynku spotykamy jeszcze Stasia, uśmiechniętego chłopca z procą. To rzeźba Macieja Cendlaka z cyklu „Dzieci Głogowskie”.

Obchodzimy ratusz dookoła, by znaleźć się przed wejściem głównym. Tu odnajdujemy drugą rzeźbę z cyklu "Dzieci Głogowskie", przedstawiającą dziewczynkę karmiącą gołębie. Na imię ma Pola. W przyszłości planowanych jest więcej takich figurek ustawionych w różnych częściach miasta.

Zostawiając budynek ratusza za plecami, idziemy w kierunku ruin Kościoła św. Mikołaja. Przed głównym wejściem do tej dawnej świątyni znajduje się pomnik Zygmunta Stachury, lokalnego malarza, który na swoich obrazach utrwalał odbudowę Głogowa ze zniszczeń wojennych.

W sąsiedztwie kościoła znajdują się mury obronne, które począwszy od przełomu XIII i XIV wieku strzegły dostępu do miasta. Do dzisiaj zachował się ich niewielki fragment, odtworzony z wykorzystaniem zachowanych reliktów. Na murach znajduje się tablica upamiętniająca Caspara Elyana. Ten kanonik wrocławskiej kapituły katedralnej w 1475 roku wydał statuty synodalne biskupów wrocławskich. Zamieścił w nich modlitwę "Ojcze nasz", "Zdrowaś Mario" oraz "Wierzę w Boga Ojca", które były pierwszymi tekstami drukowanymi w języku polskim.

Swoje kroki kierujemy teraz na ulicę Grodzką, która doprowadzi nas do przebiegającej przez Głogów głównej drogi krajowej numer 12. Tuż za nią znajduje się teren zielony, na którym odnajdziemy lapidarium romańskiego Kościoła św. Piotra. Pochodząca z końca XII wieku świątynia była najstarszą, położoną na lewym brzegu rzeki Odry, świątynią w Głogowie. Współcześnie miejsce to upamiętnia wielkiego Polaka Karola Wojtyłę, czyli papieża Jana Pawła II. Nazwane zostało "Biblioteką Świętego Pielgrzyma". Książkami są tutaj cegły, na których umieszczono fragmenty cytatów i myśli papieża.

Kawałek dalej znajduje się Pomnik Dzieci Głogowskich. Ten wzniesiony w 1979 roku monument upamiętnia Obronę Głogowa z 1109 roku. Wówczas gród najechał niemiecki władca Henryk V. By zawrzeć z nim czasowy rozejm, mieszkańcy Głogowa oddali jako zakładników własne dzieci. Niestety najeźdźca złamał warunki umowy, wykorzystując dzieci jako żywe tarcze. Na niewiele mu się to zdało, bo Głogów i tak nie został zdobyty.

Idziemy w kierunku nabrzeża Odry. Nad nim znajduje się Zamek Książąt Głogowskich, dziś siedziba Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Budynek sięga swoją historię XIII wieku, a obecny kształt uzyskał w wiekach w XVII i XVIII. Czasy najdawniejsze pamięta jedynie zamkowa Wieża Głodowa o wysokości 36,5 metra. To w niej niegdyś przetrzymywano i głodzono więźniów.

Przez usytuowany w ciągu drogi krajowej numer 12 most, nazwany Mostem Tolerancji, przechodzimy na drugi brzeg rzeki Odry. Tu znajduje się figura św. Jana Nepomucena. Ustawiona w 2003 roku rzeźba, wróciła na to miejsce po 58 latach nieobecności. Pierwotny Nepomucen zaginął w niewyjaśnionych okolicznościach w 1945 roku.

Dochodzimy do położonej na prawym brzegu rzeki Odry najstarszej kolegiaty na Śląsku. Pierwsza romańska świątynia została wzniesiona w tym miejscu już w XIII wieku. A jeszcze dawniej znajdował się tutaj kościół grodowy. Niestety w trakcie II wojny światowej kolegiata uległa znacznemu zniszczeniu. W efekcie z oryginalnego wyposażenia praktycznie nic się nie zachowało. Dzisiaj i tak nic nie zobaczymy, bo kościół jest zamknięty. Zwiedzanie możliwe jest tylko tuż przed lub tuż po mszy świętej. Postaramy się zajrzeć tu innym razem, jak będziemy przejeżdżać o odpowiedniej godzinie.

Tymczasem wracamy przez Most Tolerancji i dalej Bulwarem Nadodrzańskim w pobliże Kościoła Bożego Ciała, gdzie na parkingu zostawiliśmy samochód. Jedziemy do Wschowy.

LUBUSKA WSCHOWA

Położona w województwie lubuskim Wschowa wita nas pięknym zachodem słońca. Zatrzymujemy się na parkingu w sąsiedztwie kościoła farnego pod wezwaniem św. Stanisława Biskupa i Męczennika. Znajdujemy się wewnątrz dawnych murów miejskich, których XV- i XVI-wieczne pozostałości możemy zobaczyć do dnia dzisiejszego.

W oddali widzimy również wieżę ratusza. Zanim jednak się tam udamy, wchodzimy najpierw do kościoła farnego.

Świątynia swoją historią sięga XIV wieku. Jednak to, co widzimy dzisiaj pochodzi z pierwszej połowy XVIII wieku, kiedy to w stylu barokowym została odbudowana po pożarze. Projektantem był słynny włoski architekt Pompeo Ferrari. Z tym nazwiskiem spotykamy się już nie po raz pierwszy. Dzieła tego artysty widzieliśmy już na przykład 👉w Lądzie, 👉w Gostyniu-Głogówku, a także 👉w mało znanej Osiecznej.

Kościół św. Stanisława Biskupa i Męczennika to kościół bazylikowy o trzech nawach i barokowym, XVIII-wiecznym wyposażeniu.

Przechodzimy na Rynek. Jego najbardziej okazałą budowlą jest niewątpliwie pochodzący z XVI wieku ratusz. Z tego okresu pochodzi wysoka wieża. Pozostała część budynku to XIX-wieczna przebudowa, która nadała mu neogotycki charakter.

W górnej części fasady ratusza znajduje się płaskorzeźba przedstawiająca koronację Maryi oraz kartusz z herbem Wschowy.

Na koniec zerkamy jeszcze na pięknie odnowione, zabytkowe kamieniczki w południowej pierzei rynku.

Jak byliśmy przejazdem we Wschowie 👉w styczniu 2021 roku, odwiedziliśmy jeszcze staromiejski cmentarz ewangelicki z 1609 roku. To najstarsza chrześcijańska nekropolia w Polsce położona poza murami miasta. Współcześnie znajduje się tam muzeum i lapidarium rzeźby nagrobnej.
Tymczasem wracamy na parking do samochodu i ruszamy w dalszą drogę powrotną do Poznania. Pozostało nam jeszcze około stu kilometrów do przejechania.