poniedziałek, 2 lipca 2018

Norweskie Oslo i skocznia Holmkenkollen (Norwegia)

Zwiedzamy stolicę Norwegii.

Wyprawa Skandynawia – Dzień 3:

Z samego rana ruszamy z Boras, przekraczamy granicę szwedzko-norweską i dojeżdżamy do Oslo, gdzie czeka już na nas lokalny przewodnik.

Zwiedzanie zaczynamy od wizyty na półwyspie Bygdoy w norweskim Muzeum Etnograficznym, gdzie czujemy jakbyśmy cofnęli się w czasie. Zwiedzamy zabytkowe chaty i budynki z różnych regionów Norwegii.

Następnie przejeżdżamy niedaleko do Muzeum Statku Fram. Tu mamy niepowtarzalną okazję wejścia na pokład statku, którym norwescy odkrywcy i podróżnicy odbyli wyprawy na Arktykę i Antarktykę.

Statek Fram powstał na potrzeby podróżnika Fridtjofa Nansena, który wypłynął nim w pierwszy rejs. Drugi rejs statek odbył z Ottonem Sverdrupem, trzeci z Roaldem Amundsenem. Teraz stoi pod dachem i jest pamiątką po dawnych podróżach.

Za budynkiem muzeum podchodzimy na brzeg, skąd roztacza się piękna panorama na Oslofjord, pierwszy na naszej trasie fiord. Tu również stoją rzeźby pierwszych podróżników.

Z Muzeum Statku Fram przejeżdżamy do Parku Frogner. To swego rodzaju wystawa rzeźb Gustawa Vigelanda zlokalizowana na wolnym powietrzu. Rzeźby przedstawiają wszystkie stadia ludzkiego życia.

Przechodzimy główną aleją parku, z drugiej strony której czeka już na nas autokar.
Przejeżdżamy pod budynek ratusza, w którym odbywają się uroczystości wręczenia pokojowej nagrody Nobla. Zwiedzamy wnętrza budynku.

Po wizycie w ratuszu idziemy na krótki spacer główną ulicą miasta Karl Johans Gate. Mijamy budynek Teatru Narodowego, przechodzimy obok Pałacu Królewskiego i budynku Grand Hotelu Oslo, by dojść do okrągłego budynku Parlamentu.

Na koniec naszej wizyty w centrum Oslo podjeżdżamy pod Twierdzę Akershus, skąd roztacza się wspaniała panorama na Oslofjord. Po przeciwnej stronie brzegu dostrzegamy brązowy budynek ratusza, z drugiej strony zauważamy nietypowy przeszklony, biały obiekt. To Opera z charakterystycznym deptakiem, który prowadzi od morza na dach budynku.

Wyjeżdżamy z serca miasta na skocznię narciarską Holmenkollen. Wjeżdżamy pochyłą windą na szczyt skoczni, skąd roztacza się panorama na całe Oslo i Oslofjord. Wspaniałe widoki.

W budynku u podnóża skoczni mamy niewielkie muzeum, w którym zgromadzono eksponaty związane z narciarstwem, przedstawiono historię skoczni i jej rozbudowę od niewielkiego obiektu, po ten, który oglądamy dzisiaj. A między tym dumnie stoi łoś i niedźwiedź polarny.

Wizytą na skoczni ostatecznie kończymy spotkanie z norweską stolicą. Wyruszamy w dalszą drogę do miejscowości Jessheim, do hotelu na nocleg. Jutro odwiedzimy olimpijskie Lillehammer.