niedziela, 3 lipca 2022

Wielkopolska mniej znana: Kicin i Murowana Goślina

Wyprawa Odkrywców.

Po wczorajszej wycieczce rowerowej, dzisiaj trochę pospacerujemy. Jest ciepła, wręcz upalna pogoda, szkoda siedzieć w domu. Ostatnimi czasy wciągnęliśmy się w rozwiązywanie QUEST'ów. Przy tej okazji można dowiedzieć się wielu ciekawostek o danej miejscowości, których często nie wyczytamy nawet w przewodnikach. I tak zamierzamy spędzić właśnie dzisiejszy dzień.
Na początek ruszamy do Kicina, miejscowości położnej w sąsiedztwie Poznania, nieco na północny-wschód od granic miasta. Przejeżdżaliśmy wczoraj tędy rowerami w drodze powrotnej do domu.
Na parkingu przy Szkole Podstawowej imienia Augusta Cieszkowskiego zostawiamy samochód i wyruszamy na bliższe spotkanie z Kicinem.

Na początek dochodzimy pod Kościół św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny. To zabytkowa, drewniana świątynia wybudowana w XVIII wieku. Odwiedziliśmy ją już dwukrotnie. Raz podczas objazdu 👉Szlakiem Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonki, drugi raz przy okazji 👉wycieczki rowerowej po Puszcze Zielonce w lipcu 2020 roku. Co w nim najpiękniejsze to wnętrze. XVIII-wieczny ołtarz główny i ambona, XX-wieczne ołtarze boczne, ale przede wszystkim piękne zdobienia ścian i sufitu. I ten błękitny kolor, dzięki któremu możemy poczuć się niczym jak w niebie.

Przez Kicin przebiega błękitny szlak pielgrzymkowy prowadzący do Sanktuarium Matki Boskiej Pocieszenia w Dąbrówce Kościelnej. Tę świątynię również odwiedziliśmy podczas jesiennego spaceru 👉wokół Dąbrówki Kościelnej.

Dalsza wędrówka śladem wskazówek QUEST'a doprowadza nas do skarbu. Po jego zdobyciu wracamy na parking do samochodu i ruszamy w dalszą drogę. Jedziemy dalej na północ do Murowanej Gośliny, której zwiedzanie zaczynamy od… wizyty w kawiarni na słodkim co nieco 😁.

Samochód parkujemy przy dworcu kolejowym. Stąd, trzymając się wskazówek kolejnego QUEST'a, rozpoczynamy wędrówkę po mieście. Na początek dochodzimy do Kościoła św. Ducha. To wybudowana na przełomie wieków XVIII i XIX świątynia ewangelicka. Przemianowana na kościół rzymskokatolicki wraz z zakończeniem II wojny światowej.

Ulicą Przelotową dochodzimy do Szkolnej. Tu znajdowała się niegdyś żydowska synagoga. Dzisiaj o tej historii przypomina jedynie wmurowana w chodnik płyta.

Schodzimy teraz w dół do szumiących wód rzeki Trojanka. Nad jej brzegiem znajduje się stary, bo pochodzący z 1903 roku budynek dawnego młyna.

Skoro schodziliśmy nad brzeg rzeki, to teraz trzeba z powrotem podejść. Ulicą Na Stoku i dalej Starczanowską wspinamy się w kierunku usytuowanych na wzniesieniu Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji, Hali Widowiskowo-Sportowej oraz Szkoły Podstawowej nr 1. W ich sąsiedztwie uczniowie zasadzili dęby pamięci, które mają upamiętniać mieszkańców zamordowanych w Katyniu.

Na wzgórzu dawniej znajdował się cmentarz żydowski. Dzisiaj pamiątkę po nim stanowi jedna macewa i tablica pamiątkowa. Poniżej wzgórza, podobnie jak to miało miejsce przy synagodze, wmurowano w chodnik pamiątkową płytę.

Ruszamy dalej. Ponownie przekraczamy rzekę Trojankę, za którą skręcamy w ulicę Kochanowskiego. Tu dochodzimy do dawnego pałacu Hansa Karola von Winterfelda, dawnego właściciela tych ziem. Budynek powstał w drugiej połowie XIX wieku, współcześnie niestety jest mocno zaniedbany i wymaga remontu.

Przez park dochodzimy przed budynek Urzędu Miasta i Gminy Murowana Goślina. Tu skręcamy w lewo i niebawem osiągamy centrum miasta. Po drodze mijamy budynek dawnego rzeźnika. Do dzisiaj zachowała się zwierzęca głowa na szczycie domu.

Gośliński rynek to Plac Powstańców Wielkopolskich. Pamięci poległych w powstaniu z 1918-1919 roku oraz żołnierzy i ofiar terroru hitlerowskiego z lat 1939-1945 strzeże tu pomnik.

Niewątpliwie najokazalszą budowlą na rynku jest Kościół św. Jakuba Apostoła. Świątynia pochodzi z czasów romańskich. Świadczą o tym granitowe kostki, z których zbudowana jest fasada i cokoły murów. Na przełomie wieków XV i XVI powstała nawa główna w stylu gotyckim. Budowa ostatecznie zakończyła się w 1717 roku dobudowaniem prezbiterium.

W południową elewację kościoła wmurowano płytę nagrobną Urszuli z Ostrorga Lwowskiej Potulickiej. Była to wojewodzina kaliska, zmarła w 1575 roku.

Kościół jest otwarty, możemy zajrzeć do środka. Patrona świątyni, św. Jakuba Apostoła, odnajdziemy w obrazie ołtarza głównego.

Innym, przyciągającym uwagę obiektem na goślińskim Placu Powstańców Wielkopolskich jest budynek ratusza. Obiekt pochodzi z połowy XIX wieku i wybudowany został w stylu klasycystycznym.

I tu kończymy zwiedzanie Murowanej Gośliny. Poznaliśmy jej największe atrakcje. Od tego chodzenia zrobiliśmy się głodni, a to dobra pora na obiad. W jednej z tutejszych restauracji zasiadamy wygodnie w cieniu drzew, by zapełnić nasze burczące brzuchy 😉.