sobota, 22 kwietnia 2023

Park Miniatur Szlaku Piastowskiego w Pobiedziskach

Zabytki Szlaku Piastowskiego na wyciągnięcie ręki.

Słoneczną i całkiem już ciepłą sobotę postanowiliśmy wykorzystać na wyjazd Szlakiem Piastowskim. Oczywiście nie zamierzamy przejechać dzisiaj całej jego długości, a odwiedzić trzy konkretne miejsca. Ruszamy zatem z Poznania w kierunku wschodnim. Tak dojeżdżamy do Pobiedzisk, na przedmieściach których, przy drodze wojewódzkiej numer 194, znajduje się Skansen Miniatur Szlaku Piastowskiego. Choć byliśmy tu już kilka lat temu, z miłą chęcią sprawdzimy co się zmieniło.

Pobiedziski park miniatur to jeden z najstarszych tego typu obiektów w Polsce. Utworzono go w 1998 roku, co zbiegło się z rocznicą 950-lecia Pobiedzisk. Wszystkie miniatury wykonano w skali 1:20. Chodźmy więc zobaczyć te najważniejsze atrakcje Szlaku Piastowskiego. Tu mamy je wszystkie zebrane na wyciągnięcie ręki.

Na początek trafiamy na Stary Rynek i Ratusz w Poznaniu. Oczywiście wszystko w wersji mini 😉.

Budowle odwzorowane są z taką dokładnością, że nawet koziołki znalazły się na ratuszowej wieży.

Koło Katedry św. Mikołaja Biskupa z Kalisza ruszamy dalej ku kolejnym miniaturom. Tę świątynię 👉odwiedziliśmy w 2011 roku, podczas wizyty w "mieście ze wszystkich najstarszym", jak jest nazywany Kalisz.

Dochodzimy do chyba najmniejszej miniatury, która przedstawia Pomnik Leszka Białego. Oryginał znajduje się w miejscowości Marcinkowo Górne.

A dalej ruiny zamku Mikołaja Nałęcza z Wenecji oraz pozostałości Palatium z Ostrowa Lednickiego. To ostatnie odwiedziliśmy 👉w lipcu 2021 roku.

Nie mogło zabraknąć oczywiście Katedry Gnieźnieńskiej. Pamiętamy ją z 2016 roku, kiedy to 👉odwiedziliśmy pierwszą stolicę Polski. Dzisiaj również jeszcze ją zobaczymy.

Przed nami Dwór w Koszutach. Przepiękna rezydencja, uznana za Pomnik Historii Polski, którą 👉odwiedziliśmy w ubiegłym roku.

Tymczasem wracamy ponownie do Poznania. Tym razem do tak zwanej Dzielnicy Cesarskiej. Mamy więc budynek opery, fontannę w Parku im. Adama Mickiewicza oraz Plac Adama Mickiewicza. Tu wyróżnić należy Poznańskie Krzyże, czyli Pomnik Ofiar Czerwca 1956 oraz pomnik patrona tego miejsca, czyli Adama Mickiewicza.

Tuż obok charakterystyczna Iglica, nieodłączny element Międzynarodowych Targów Poznańskich. Ale to nie koniec. Ze stolicy Wielkopolski znalazły się jeszcze Kościół św. Wojciecha oraz budynek Biblioteki Raczyńskich.

Przed nami dwie świątynie. To kościoły pod wezwaniem św. Katarzyny z Węglewa i św. Mikołaja z Wierzenicy. Choć budowle niewielkie, za to piękne. Te i wiele innych można zobaczyć jadąc 👉Szlakiem Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonki.

A teraz miejsce, do którego jeszcze nie dotarliśmy - Pałac w Czerniejewie.

Za to ten obiekt znamy bardzo dobrze. To 👉Pałac Myśliwski z Antonina.

A cóż to za obiekt? Zupełnie go nie kojarzymy. To alumnat dawnego gimnazjum w Trzemesznie. Faktycznie tam jeszcze nie byliśmy. Ale bardzo szybko, bo jeszcze dzisiaj, to nadrobimy 😁.

Na koniec dobrze znane nam obiekty. To oczywiście 👉Pałac w Rogalinie, 👉Mysia Wieża w Kruszwicy oraz Rotunda w Strzelnie, czyli Kościół św. Prokopa.

Ten obiekt również doskonale znamy, choć razem tam nie byliśmy. Biskupin to kolejne miejsce, które musimy odwiedzić.

Na tym kończymy wizytę w pobiedziskich miniaturach. Oczywiście to nie wszystkie budowle, które można tu zobaczyć. Jest ich znacznie więcej!
Jak się okazało całkiem sporo obiektów z tutejszego Skansenu Miniatur już odwiedziliśmy. Jednak ciągle mamy gdzie jechać i co oglądać. Póki co ruszamy 👉do Gniezna, a następnie do Trzemeszna.