środa, 26 czerwca 2019

Strbske Pleso (Szczyrbskie Jezioro) (Słowacja)

Z widokiem na Tatry Wysokie.

Po wczorajszej dość wyczerpującej wycieczce na Jagnięcy Szczyt, dzisiaj robimy sobie dzień odpoczynku. Nie oznacza to wcale, że przesiedzimy go w naszej kwaterze w Novej Lesnej.
Rano wstaliśmy, ze spokojem zjedliśmy śniadanie i dopiero gdy minęło południe wyruszyliśmy. Idziemy na przystanek kolejki elektriczki, którą planujemy dojechać do końca jej trasy, do miejscowości Strbske Pleso. Po drodze zakupujemy on-line bilety.
W oczekiwaniu na przyjazd pociągu spoglądamy na panoramę Tatr Wysokich, która z Novej Lesnej jest naprawdę szeroka. Począwszy od Osterwy po lewej, którą zdobyliśmy w minioną niedzielę, przez najwyższy szczyt Tatr, mierzący 2655 m n.p.m. Gerlach, ogromny masyw Sławkowskiego Szczytu (2452 m n.p.m.), charakterystyczny szczyt Łomnicy (2634 m n.p.m.), drugiego co do wysokości szczytu Tatr, na wysokiej na 2032 m n.p.m. Świstówce kończąc.

Pociąg przyjeżdża punktualnie o 12:39, a po godzinie przepięknej widokowo jazdy po torach ułożonych wzdłuż Tatr docieramy do stacji końcowej. Dzisiaj jest bardzo ciepło, słońce grzeje od samego rana, przez co w pociągu było duszno i gorąco. Pełen skład ludzi nie umilał podróży. Na szczęście jesteśmy już w Strbskim Pleso, gdzie idziemy nad jezioro o tej samej nazwie. Po drodze zakupujemy lody dla ochłody 😉.
Wchodzimy na czerwono-żółty szlak, który południowymi brzegami jeziora doprowadza nas do widokowego pomostu. Pamiętamy jak byliśmy tu w czerwcu 2013 roku. Mamy stąd przepiękny widok na Tatry Wysokie z charakterystycznym, znajdującym się po drugiej stronie jeziora, trójkątnym budynkiem Hotelu Patria na ich tle. Bezpośrednio po drugiej stronie jeziora wznosi się masyw Soliska z najwyższym Wielkim Soliskiem (2412 m n.p.m.). Nie prowadzi tam żaden szlak turystyczny, można jedynie dojść na wcześniejszy szczyt Skrajnego Soliska o wysokości 2117 m n.p.m. Siadamy wygodnie na pomoście i chłodzimy stopy w zimnych wodach jeziora.

Po chwili relaksu kontynuujemy naszą wędrówkę wokół jeziora. Teraz za znakami szlaku niebieskiego podążamy w kierunku niewielkiego cypelka, na którym znajduje się Pomnik Słowackiego Powstania Narodowego, które wybuchło w 1944 roku przeciw niemieckim wojskom, które weszły wówczas na teren Republiki Słowackiej.
Siadamy na jednej ze stojących tu ławek i raczymy się pięknym widokiem na Tatry Wysokie. Gdzieś tam na górze w oddali byliśmy dwa lata temu w czasie naszej wędrówki na Rysy.

Idziemy dalej niebieskim szlakiem. Obchodzimy jezioro od północnej strony. Teraz mamy widok na jego południowe brzegi, nad którymi ulokował się Grand Hotel. Tu szlak niebieski odbija w lewo prowadząc dalej do Chaty pod Soliskiem, schroniska u stóp Skrajnego Soliska. My idziemy dalej brzegiem jeziora, teraz bez szlaku, i dochodzimy w okolice trójkątnego Hotelu Patria.

Mijamy trójkątny budynek hotelu, obchodzimy niewielkie zakole jeziora i dochodzimy do pomnika kozic górskich przed karczmą. Tu dołącza do nas szlak czerwony i żółty. Za jego znakami dochodzimy do miejsca, od którego zaczęliśmy spacer.
Wracamy w kierunku stacji, po drodze robiąc zapas wody i Kofoli na podróż.

Strbske Pleso - 26.06.2019 - 34,5 stopnia Celsjusza 😎, a jesteśmy na wysokości ponad 1300 m n.p.m. Jest naprawdę ciepło!

Na peronie zakupujemy on-line bilety powrotne i po chwili ponownie oglądamy widoki zza okien pociągu. Po około godzinnej podróży jesteśmy z powrotem w Novej Lesnej.