niedziela, 27 czerwca 2021

Poznań - Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej

Wycieczka rowerowa śladem Średzkiej Kolei Powiatowej.

Korzystając z ciepłej i słonecznej pogody wybieramy się dzisiaj na przejażdżkę rowerową. Nie będziemy wyjeżdżać poza miasto, a zwiedzimy jedną z nowszych atrakcji wybudowanych w Poznaniu. Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej, bo on nim mowa, istnieje już co prawda od 2 czy 3 lat i byliśmy tam w trakcie jego budowy, jednak teraz chcemy zobaczyć wersję ostateczną.
Na początek kierujemy się na Wartostradę, czyli ścieżkę pieszo-rowerową wytyczoną wzdłuż brzegów przepływającej przez Poznań rzeki Warty. Jedziemy po prawym jej brzegu. Tak dojeżdżamy do centrum na Ostrów Tumski. Kontynuując przejazd dalej opuszczamy Wartostradę przy zabudowaniach Politechniki Poznańskiej. Przejeżdżamy nad Jezioro Maltańskie.
Wzdłuż południowego brzegu jeziora dojeżdżamy w okolice całorocznego stoku narciarskiego Malta Ski. Tu opuszczamy tereny nadjeziorne, przekraczamy ulicę Baraniaka i dalej drogą rowerową wytyczoną wzdłuż ulicy Inflanckiej, przez Park na osiedlu Oświecenia dojeżdżamy ostatecznie do Parku Rataje.
Park Rataje to drugi co do wielkości park w Poznaniu. Ustępuje miejsca jedynie Cytadeli. Jednym z jego elementów jest wytyczona strefa na Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej. Ruszamy śladem dawnych torów.





Średzką Kolej Powiatową wybudowano na przełomie XIX i XX wieku, aby połączyć Środę Wielkopolską i leżące na trasie kolei inne wsie i miasteczka z Poznaniem. Na tej trasie pasażerowie jeździli do roku 1976, kiedy to rozebrano odcinek Kobylepole – Środa Miasto. Pozostał wówczas w użyciu jedynie fragment trasy między Środą Wielkopolską, a Zaniemyślem, który zresztą użytkowany jest do dnia dzisiejszego jako atrakcja turystyczna.
W skansenie w Parku Rataje wszystkich informacji dotyczących Średzkiej Kolei Powiatowej możemy dowiedzieć się z tablic informacyjnych.
Kontynuując przejazd wzdłuż dawnych torów dojeżdżamy do ekspozycji w postaci zabytkowych lokomotyw oraz urządzeń infrastruktury kolejowej. Możemy tu zobaczyć między innymi szlaban, semafor czy urządzenia służące do obsługi parowozów, jak choćby żuraw wodny. Z kolejnych tablic dowiadujemy się historii tych eksponatów i zasad sterowania pociągami za pomocą semaforów i sygnalizacji świetlnych. Co warto podkreślić, całość została osadzona na zrekonstruowanej stacji kolejowej w jej historycznej lokalizacji.













Bezpośrednio do Skansenu Średzkiej Kolei Powiatowej przylega wysoki budynek Kościoła Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Zaglądamy do środka, ciekawi wnętrza świątyni.



Jedziemy teraz na osiedle Armii Krajowej, gdzie na ścianach szczytowych bloku nr 70-76 znajdują się murale upamiętniające Krystynę Feldman, aktorkę związaną z naszym miastem. Urodzona w 1916 roku we Lwowie, od 1976 roku grała początkowo w poznańskim Teatrze Polskim i później, od 1983 roku w Teatrze Nowym.
Na północnym szczycie bloku znajduje się mural przedstawiający portret artystki. Natomiast na ścianie południowej umieszczono tytuły kilku sztuk, w których Krystyna Feldman wystąpiła.



Przy wejściu do klatki schodowej, w której mieszkała aktorka znajduje się pamiątkowa tablica.


Osiedle Armii Krajowej znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Ronda Starołęka i ulicy Hetmańskiej, która przebiega przez Wartę mostem Przemysła I. Tu również rozpoczyna się poznańska Wartostrada, na którą zjeżdżamy i ponownie wzdłuż prawego brzegu rzeki wracamy w kierunku domu. Po drodze zahaczamy jeszcze o mural na osiedlu Piastowskim 18-24 przedstawiający mieszkańców osiedla. W jego sąsiedztwie dostrzegamy ciekawe graffiti.



Przez Śródkę, na której robimy przerwę na ciepły obiad, który zjadamy na łonie natury, nad rzeką Cybiną, wracamy ostatecznie do domu.

POZDRAWIAMY