Wycieczka rowerowa śladem Średzkiej Kolei Powiatowej.
Korzystając z ciepłej i
słonecznej pogody wybieramy się dzisiaj na przejażdżkę rowerową. Nie będziemy
wyjeżdżać poza miasto, a zwiedzimy jedną z nowszych atrakcji wybudowanych w
Poznaniu. Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej, bo on nim mowa, istnieje już co
prawda od 2 czy 3 lat i byliśmy tam w trakcie jego budowy, jednak teraz chcemy
zobaczyć wersję ostateczną.
Na początek kierujemy się na
Wartostradę, czyli ścieżkę pieszo-rowerową wytyczoną wzdłuż brzegów
przepływającej przez Poznań rzeki Warty. Jedziemy po prawym jej brzegu. Tak
dojeżdżamy do centrum na Ostrów Tumski. Kontynuując przejazd dalej opuszczamy
Wartostradę przy zabudowaniach Politechniki Poznańskiej. Przejeżdżamy nad Jezioro Maltańskie.
Wzdłuż południowego brzegu
jeziora dojeżdżamy w okolice całorocznego stoku narciarskiego Malta Ski.
Tu opuszczamy tereny nadjeziorne,
przekraczamy ulicę Baraniaka i dalej drogą rowerową wytyczoną wzdłuż ulicy
Inflanckiej, przez Park na osiedlu Oświecenia dojeżdżamy ostatecznie do Parku
Rataje.
Park Rataje to drugi co
do wielkości park w Poznaniu. Ustępuje miejsca jedynie Cytadeli. Jednym z jego
elementów jest wytyczona strefa na Skansen Średzkiej Kolei Powiatowej. Ruszamy
śladem dawnych torów.
Średzką Kolej Powiatową
wybudowano na przełomie XIX i XX wieku, aby połączyć Środę Wielkopolską i
leżące na trasie kolei inne wsie i miasteczka z Poznaniem. Na tej trasie
pasażerowie jeździli do roku 1976, kiedy to rozebrano odcinek Kobylepole –
Środa Miasto. Pozostał wówczas w użyciu jedynie fragment trasy między Środą
Wielkopolską, a Zaniemyślem, który zresztą użytkowany jest do dnia dzisiejszego
jako atrakcja turystyczna.
W skansenie w Parku Rataje
wszystkich informacji dotyczących Średzkiej Kolei Powiatowej możemy dowiedzieć
się z tablic informacyjnych.
Kontynuując przejazd
wzdłuż dawnych torów dojeżdżamy do ekspozycji w postaci zabytkowych lokomotyw
oraz urządzeń infrastruktury kolejowej. Możemy tu zobaczyć między innymi
szlaban, semafor czy urządzenia służące do obsługi parowozów, jak choćby żuraw
wodny. Z kolejnych tablic dowiadujemy się historii tych eksponatów i zasad
sterowania pociągami za pomocą semaforów i sygnalizacji świetlnych. Co warto
podkreślić, całość została osadzona na zrekonstruowanej stacji kolejowej w jej
historycznej lokalizacji.
Bezpośrednio
do Skansenu Średzkiej Kolei Powiatowej przylega wysoki budynek Kościoła
Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Zaglądamy do środka, ciekawi wnętrza świątyni.
Jedziemy teraz na osiedle
Armii Krajowej, gdzie na ścianach szczytowych bloku nr 70-76 znajdują się
murale upamiętniające Krystynę Feldman, aktorkę związaną z naszym miastem. Urodzona
w 1916 roku we Lwowie, od 1976 roku grała początkowo w poznańskim Teatrze Polskim i później, od
1983 roku w Teatrze Nowym.
Na północnym szczycie
bloku znajduje się mural przedstawiający portret artystki. Natomiast na ścianie
południowej umieszczono tytuły kilku sztuk, w których Krystyna Feldman
wystąpiła.
Przy
wejściu do klatki schodowej, w której mieszkała aktorka znajduje się pamiątkowa
tablica.
Osiedle
Armii Krajowej znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Ronda Starołęka i ulicy
Hetmańskiej, która przebiega przez Wartę mostem Przemysła I. Tu również
rozpoczyna się poznańska Wartostrada, na którą zjeżdżamy i ponownie wzdłuż
prawego brzegu rzeki wracamy w kierunku domu. Po drodze zahaczamy jeszcze o
mural na osiedlu Piastowskim 18-24 przedstawiający mieszkańców osiedla. W jego sąsiedztwie dostrzegamy ciekawe graffiti.
Przez Śródkę, na której robimy przerwę na ciepły obiad, który zjadamy na łonie natury, nad rzeką Cybiną, wracamy ostatecznie do domu.
POZDRAWIAMY☺