niedziela, 6 czerwca 2021

PL-LT-RU, czyli spotkanie trzech granic i pytanie gdzie jest Rowelska Góra?

Dwa niezwykłe miejsca województwa podlaskiego.

MAZURY i PODLASIE - DZIEŃ 4:

Po 👉nocy spędzonej w Dubeninkach, opuszczamy tę cichą i spokojną wieś, pięknie położoną na skraju Puszczy Rominckiej. Przez miejscowość Żytkiejmy jedziemy drogą wojewódzką nr 651 dalej na północny-wschód naszej pięknej Polski. Zbliżamy się do granicy województwa warmińsko-mazurskiego. Tuż za nią wita nas województwo podlaskie i piękne tereny Suwalszczyzny.

Dojeżdżamy nieopodal miejscowości Bolcie, do znaku kierującego na „Trójstyk granic”. Zatrzymujemy się na sporym parkingu, będącym jednocześnie Miejscem Obsługi Rowerzystów na szlaku Green Velo.

Dzisiaj jest tu ciepło i przyjemnie, w gniazdach bociany karmią młode. Jednak miejsce, w którym się znajdujemy uchodzi za polski biegun zimna. Zimą temperatury potrafią spadać tu do grubo ponad minus 20 stopni Celsjusza.

Za niebieskimi znakami ścieżki poznawczej o nazwie „Trójstyk granic-biegun zimna” ruszamy na krótką wędrówkę, której celem jest spotkanie z sąsiadami Polski. Na naszej drodze pierwsza pojawia się Litwa. Tu skręcamy w lewo i dalej wzdłuż polsko-litewskiej granicy pokonujemy wyasfaltowaną ścieżką wąwóz, za którym pojawia się Rosja.

Znajdujemy się na trójstyku granic Rzeczpospolitej Polskiej, Republiki Litewskiej i Federacji Rosyjskiej. Symbolicznie określa go słup z naniesionymi nazwami i godłami trzech państw.
To trzecie takie miejsce odwiedzone przez nas, choć już możemy zdradzić, że nie ostatnie. Pierwszym był trójstyk polsko-słowacko-ukraiński na szczycie bieszczadzkiego Krzemieńca 👉w 2014 roku i później 👉w 2020 roku. Drugim był 👉trójstyk polsko-czesko-słowacki w Beskidzie Śląskim, zdobyty w październiku 2016 roku.

Trójstyk granic PL-LT-RU jest jednocześnie granicą polskich województw: warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Stosowne tablice mijaliśmy jadąc główną drogą nr 651. Możemy zatem śmiało nazwać go czwórstykiem granic 😁.

Właśnie zdobyliśmy najdalej na północ położony cel naszej wyprawy. Od teraz będziemy kierować się już tylko na południe i nadal dalej na wschód. Wracamy na parking do samochodu i ruszamy w dalszą drogę przez malownicze tereny województwa podlaskiego.
Kontynuujemy jazdę drogą wojewódzką nr 651. Mijamy miejscowość Wiżajny, za którą po naszej lewej stronie, niebawem zaczynają pojawiać się na polach turbiny wiatrowe. Wśród nich znajduje się interesujące nas miejsce. Mijamy wzniesienie, by tuż za nim po prawej stronie drogi zaparkować samochód na poboczu, wzdłuż polnej drogi dojazdowej do miejscowości Marianka. Stąd ruszamy na wędrówkę w poszukiwaniu najwyższego szczytu województwa podlaskiego.

Przechodzimy przez jezdnię i polną drogą wzdłuż pastwiska ogrodzonego pastuchem rozpoczynamy wchodzenie na szczyt. Kierujemy się ku widocznym z daleka wiatrakom. W naszym kierunku natomiast zbliżają się krowy. Zwierzęta są jednak na tyle inteligentne, że boją się podejść bliżej i cały czas zachowują dystans. Ciekawe czy boją się pastucha, czy nas?

Dochodzimy na najwyższego punktu terenu, który znajduje się w pobliżu jednej z turbin wiatrowych. Według wskazań GPS w telefonie jesteśmy na szczycie. Kilka ułożonych kamieni upewnia nas, że znajdujemy się we właściwym miejscu.
Rowelska Góra o wysokości 298 metrów nad poziomem morza, będąca najwyższym szczytem województwa podlaskiego, zdobyta!

Wracamy do głównej drogi, przy której zostawiliśmy samochód. Zjeżdżamy nią około kilometra w dół, skąd po prawej stronie dostrzegamy niewielką wieżę widokową. Zatrzymujemy się na znajdującym się tutaj niewielkim parkingu. Polną drogą, wśród skoszonych traw, idziemy w kierunku drewnianej budowli.

Dochodzimy do wieży, pokonujemy kilka stopni by znaleźć się na tarasie widokowym. A tu… zaskoczenie – nic nie widać 😕. Okoliczne drzewa na tyle wyrosły, że wieża widokowa straciła sens bycia. Okazuje się, że najładniejszy widok na pofalowane tereny Suwalszczyzny był z polnej ścieżki, w drodze na wieżę.

Wracamy na parking i ruszamy w dalszą drogę. Przed nami cudowne panoramy 👉Suwalskiego Parku Krajobrazowego.